NS presenteert vernieuwde VIRM 2/3 dubbeldekkers

De NS heeft dinsdag het vernieuwde interieur en de livrei van de VIRM gepresenteerd. De nieuwe kleurstelling zal worden toegepast op de tweede en derde serie van de VIRM-dubbeldekkers die gemoderniseerd worden. Daarnaast is de dubbeldekker ook voorzien van nieuwe elementen in het interieur en nieuwe technische snufjes.

Eind augustus 2016 presenteerde de NS de eerste gemoderniseerde VIRM dubbeldekker. Nu de laatste van de 81 dubbeldekkers VIRM1 volledig gemoderniseerd zijn, is het de beurt aan de serie tweede en de derde serie van deze trein die uit 45 treinstellen, en dus 242 rijtuigen bestaat. Door deze opknapbeurt kan deze VIRM ook net als zijn gemoderniseerde voorganger ook weer achttien jaar mee. Volgens cijfers van de NS geven haar reizigers hoge cijfers aan het comfort en de reisbeleving in de vernieuwde treinen.

Nieuw interieur

De dubbeldekkerserie zal een upgrade krijgen met 24.500 nieuwe stoelen, loveseats op de balkons en ‘stits', waar de reizigers staand tegenaan leunt. De reiziger kan overal in de trein stopcontacten en usb-poorten te vinden. Ook zijn er nieuwe elementen in de trein te vinden, zoals nieuwe jashaakjes bij de zitplaatsen en nieuwe kunst op de de wanden. Daarnaast wordt ook de technische kant van de trein aangepast met duurzame verlichting en een nieuw klimaatsysteem.

"Er worden herkenbare elementen opnieuw gebruikt maar door een nieuw thema en iets andere kleurstelling krijgt deze serie toch een iets andere sfeer. In deze trein komen zowel aan de buitenzijde als in het interieur de ‘flow’ terug als decoratief element. De VIRM 2/3 past qua stijl in het rijtje van de gemoderniseerde DDZ en VIRM1", zegt Carola Belderbos, woordvoerder van NS.

Duurzaam

De modernisering van de dubbeldekkers vindt net als bij de vorige projecten op duurzame wijze plaats. Bij de voorgaande modernisering van de VIRM-1 dubbeldekkers lag het percentage op 96 procent van al het materiaal dat gerecyled wordt. Sommige materialen worden opgeknapt, en sommige materialen worden hergebruikt voor andere toepassingen.

Nieuwe livrei

Met de vernieuwing worden deze treinen uiteindelijk voorzien van een nieuw uiterlijk in dezelfde kleuren als eerst. Hiermee wordt afscheid wordt genomen van de traditionele 50 jaar oude kleurstelling waarmee de intercity-treinen geel waren en voorzien waren van een blauwe band om de ramen. Op de gepresenteerde gele kopbak is nu het NS logo in de witte kleur te zien, en is de kop nu blauw.

Dat er nog hard aan gewerkt wordt is te zien omdat er nog geen ramen en deuren in. Tevens missen de stickers en aanduidingen nog. In het licht van een ongeval op een niet-actief bewaakte overweg wordt er onderzoek gedaan naar zichtbaarheid van de trein. De gemoderniseerde VIRM 2/3 gaat in mei 2021 de dienstregeling in. De eerste trein met het nieuwe interieur is momenteel nog voorzien van de oude kleurstelling, maar zal uiteindelijk de nieuwe livrei gaan krijgen.

In aanbouw

In Haarlem is de bouw van het prototype ondertussen in volle gang en loopt deze ondanks de corona-maatregelen op schema. Hoewel het prototype pas later wordt voorzien van het nieuwe uiterlijk, geeft het wel alvast een indruk  op de nieuwe huisstijl waar de NS naar toe wilt gaan werken. Net als bij de vorige serie wordt er gewerkt in een serieproductie, wat vergelijkbaar is met de autoindustrie en worden zoveel mogelijk onderdelen gerecycled.

De verwachting is dat de eerste gemoderniseerde dubbeldekker VIRM2/3 in mei 2021 de werkplaats uitrijdt en de dienstregeling in gaat. In 2023 moeten alle dubbeldekkers VIRM2/3 gemoderniseerd zijn. Binnenkort start de NS met de eerste testritten zonder reizigers. De complete gemoderniseerde trein met alle nieuwe details wordt in het voorjaar van 2021 gepresenteerd. In 2018 maakte de NS bekend dat de opknapbeurt ongeveer 500 miljoen euro kost.

Investering in nieuwe treinen

De NS heeft de afgelopen jaren ook geïnvesteerd in nieuwe treinen. Zo zijn er in 2016 58 nieuwe Flirt-Sprinters door Stadler afgeleverd, en is de levering van 205 nieuwe Sprinter-treinen inmiddels ruim voer de helft. Daarnaast werkt Talbot in Aachen aan de modernisering van de huidige SLT-Sprinters die aangepast worden met een toilet en betere toegankelijkheid, en is treinenbouwer Alstom bezig met de bouw van de Intercity Nieuwe Generatie. Daarnaast is de NS ook een voorbereiding gestart in de aanbesteding van de Dubbeldeks Nieuwe Generatie (DD-NG) die in 2027 in dienst zou moeten komen.