Alstom draagt Bombardier Zefiro 300 over aan Hitachi Rail

De Frecciarossa hogesnelheidstrein waarmee Trenitalia rijdt. (Foto: Nelso Silva                               )
De Frecciarossa hogesnelheidstrein waarmee Trenitalia rijdt. (Foto: Nelso Silva )

Alstom heeft aan het begin van deze maand aangekondigd dat ze de V300 ZEFIRO hogesnelheidstrein van Bombardier Transportations hebben overgedragen aan Hitachi Rail. De overdracht maakt deel uit van Alstoms toezeggingen aan de Europese Commissie met betrekking tot de overname door Alstom van Bombardier Transportation.

De afstoting van enkele bedrijfstakken en productielijnen van Alstom was een van de verplichtingen die die Europese Commissie stelde voor een goedkeuring van de fusie. Al eerder in november werd bekend gemaakt dat een werkplaats en de productie van de Coradia Polyvalent van Alstom en de TALENT3 van Bombardier verkocht zijn aan het Spaanse CAF.

Voor Hitachi Rail Italia zal de overname van de Zefiro het assortiment aan hogesnelheidslijnen versterkt worden. Ook zal de overname de service- en onderhoudscapaciteiten van het bedrijf versterken. De afronding van de transactie wordt verwacht in het eerste halfjaar van 2022.

Zefiro 300

De Zefiro is geen nieuwe trein voor Hitachi. De Zefiro 300 werd door Bombardier in samenwerking met het toenmalige AnsaldoBreda aangeboden aan Trenitalia, de Italiaanse nationale spoorwegdienst, als onderdeel van een bod op 50 nieuwe hogesnelheidstreinstellen in 2010. Deze stellen zijn in 2015 in gebruik genomen en worden aangeduid als ETR400 en heten ook Frecciarossa 1000. Deze treinstellen rijden tussen Milaan en Rome.