In december valt beslissing over Abellio-concessie in het Ruhrgebied

De Flirt van Abellio op de RE19-lijn vanaf Arnhem naar Düsseldorf (Foto: Treinenweb)
De Flirt van Abellio op de RE19-lijn vanaf Arnhem naar Düsseldorf (Foto: Treinenweb)

Abellio, het noodleidende dochterbedrijf van de NS, dreigt haar grootste deel van haar Duitse concessie in het Ruhrgebied te verliezen. Op 9 december wordt bekend gemaakt of het contract verbroken wordt, en of Abellio na die datum een tijdelijke noodconcessie mag blijven rijden,

De Duitse NS-dochter lijdt grote verliezen en zal dat de komende jaren blijven doen, is de verwachting. De Verkehrsverbund Rhein Ruhr (VRR) wil niet opdraaien voor de verliezen van Abellio Duitsland. In juli van dit jaar werd al bekend dat de situatie van de Duitse vervoerder steeds penibeler en raakte het in een insolventieprocedure waarbij het onder toezicht van de rechtbank zich moest reorganiseren.

Vastgelopen onderhandelingen

In Noordrijn-Westfalen, het grootste deel van de concessie in Duitsand, zijn tot nu toe de onderhandelingen met de VRR stukgelopen. De Duitse vervoersautoriteit dreigde maandagmiddag definitief het contract met Abellio op te zeggen, maar Abellio heeft het voorstel gedaan om de treinen te laten blijven rijden. Op 9 december zal de knoop door de VRR worden doorgehakt.

De regio moet nu mogelijk op zoek naar een andere vervoerder die een noodconcessie wil rijden. Dit zou de lokale overheden waarschijnlijk meer geld kosten dan dat ze nu voor het openbaar vervoer betalen. Daarnaast wordt nog door juristen onderzocht of Abellio mag meebieden op het tijdelijke contract.

Dreigende financiële cijfers

De donkere wolken die over Abellio dreigen zijn niet direct afkomstig van de coronacrisis. Tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers in 2020 maakte NS al bekend dat Abellio Duitsland met diverse problemen kampt waar zij zelfs niets aan kan doen: Werkzaamheden aan verouderde infrastructuur zorgen voor vertragingen, en dat leidt tot boetes vanwege niet gehaalde punctualiteitseisen. In 2019 moest de Duitse vervoerder nog 19,4 miljoen euro aan boetes betalen.

Volgens de concurrenten van de Deutsche Bahn wordt de marktwerking op het Duitse spoor belemmerd door bevoordeling van Deutsche Bahn. Door zij miljarden euro's aan staatssteun krijgen spreken de andere vervoerders van "grootschalige concurrentievervalsing".