Reizigersvereniging ziet proef met batterijtrein niet zitten

Een LINT dieseltrein van Arriva tussen Mariënberg en Almelo
Een LINT dieseltrein van Arriva tussen Mariënberg en Almelo

Reizigersvereniging Alma ziet een proef met een batterijtrein op het traject Almelo-Mariënberg niet zitten. De partij vreest dat met de inzet van een batterijtrein de plannen voor de elektrificatie van het traject zullen verdwijnen.

De reizigersverenging stelt dat de elektrificatie van de spoorlijn een van de vereisten is voor de realisatie van de Nedersaksenlijn die tussen Groningen, Veendam, Emmen en Almelo moet gaan lopen. ProRail heeft al eerder aangekondigd een proef te willen doen met een batterijtrein op de spoorlijn van Almelo-Mariënberg. ProRail stelt wel dat de proef enkel uitgevoerd zal worden buiten de dienstregeling en dat deze dus niet in het reizigersvervoer zal plaatsen.

Elektrificatie

Een onderzoek naar een mogelijke elektrificatie van het traject staat al een poosje op de agenda. Vorig jaar maart gaf de Provincie Overijssel al aan dat er een voorverkennend onderzoek plaats zou vinden. In een vooronderzoek werden de mogelijkheden voor de ombouw van dieseltreinen naar een duurzamere aandrijving onderzocht, zoals elektrisch, waterstof of batterij. Op voorhand bleek echter dat een dergelijke ombouwoperatie te duur zou zijn.

Aanschaf van een nieuwe trein zou hierbij een logischere optie zijn gezien de huidige LINT dieseltreinstellen langzamerhand tegen het eind van hun levenduur raken. De concessie van deze spoorlijn loopt tot 2026 waarbij er dan nieuwe treinstellen nodig zijn.