Overijssel laat elektrificatie Almelo - Mariënberg onderzoeken

Er moet werk worden gemaakt om het traject Mariënberg - Almelo te elektrificeren, stelt de Provincie Overijssel. Momenteel rijden er nog dieseltreinen, en in een voorverkenning moet helder worden gebracht wat het inruilen van de oude dieseltreinen voor een duurzame variant kost, en wat de risico's zijn.

De treinstellen van het type Alstom LINT op deze lijn hebben veel onderhoud nodig, en omdat ze geregeld moeten tanken zijn er geen mogelijkheden om met extra treinen op dit traject te rijden. Daarnaast zijn deze treinen vanwege hun oudere leeftijd storingsgevoelig, en moet de treindienst worden beperkt als er een treinstel vanwege een defect uit de dienstregeling wordt gehaald.

Elektrificatie

De hoop wordt gelegd dat de elektrificatie in 2025 een feit zal zijn. Vanaf dan moet er elke dag elk half uur een trein gaan rijden. Momenteel is dit nog een uurs-frequentie, waarbij er in de spits elk halfuur gereden wordt. De dieseltreinen rijden sinds enkele jaren vanuit Almelo na Mariënberg door tot Hardenberg. Daar zorgen ze bij het afremmen en het optrekken onder meer voor hinderlijke trillingen en geluidsoverlast, concludeert de provincie Overijssel in een voorverkenning. De inzet van elektrische treinen zou daarom veel overlast kunnen schelen, met het bijkomende voordeel dat dit deel van het traject bovendien al geëlektrificeerd is.

Onderzoek

De verkenning van de mogelijkheden om duurzaam te rijden valt samen met een eenzelfde onderzoek voor de lijn Zutphen-Hengelo. In totaal worden de kosten van het totale onderzoek geschat op 2,1 miljoen euro. Wel bestaat er een kans dat er bij de uitvoering van het verbeteren van de spoorlijnen dat er minder geld overblijft om een gewenste tweede intercity tussen Zwolle en Enschede en een doortrekking van de lijn naar Münster te realiseren. De Provinciale Staten wordt daarom volgende week om een mening gevraagd over de uitgave van het geld dat nodig is voor de verkenning.

Ook de inruil van de dieseltreinen loopt vooruit op de plannen die plaats zouden vinden als de concessie op beide spoorlijnen in 2026 en 2027 zal aflopen. De provincie Overijssel benadrukt dat ze al in een vooronderzoek de mogelijkheden voor de ombouw van dieseltreinen naar een duurzamere aandrijving hebben gedaan, zoals elektrisch, waterstof of batterij. Echter bleek dit op voorhand al uit te komen op miljoenen euro's per treinstel, waardoor er uiteindelijk besloten is een streep door het ombouwplan te zetten.

Al eerder sprake van elektrificatie

De elektrificatie van de spoorlijn is al een punt welke al enkele jaren op de planning staat. Al in 2018 gaf de Statenfractie van de ChristenUnie aan dat er zo snel mogelijk een begin wordt gemaakt aan de elektrificatie van het traject Almelo - Mariënberg. De partij gaf toen al aan dat de dieseltreinen 'een doorn in het oog zijn', waar de provincie als enige zeggenschap over heeft. Ook werden er toen al vragen gesteld over de spoorlijn Zutphen - Hengelo, waar Provincie Gelderland deels voor verantwoordelijk is.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb