ProRail test nieuwe goederenspoor op Botlekbrug uit

De nieuwe spoorverbinding over de Botlekbrug (Foto: ProRail)
De nieuwe spoorverbinding over de Botlekbrug (Foto: ProRail)

De nieuwe goederenspoorverbinding over de Botlekbrug in de Rotterdamse haven komt over enkele maanden in gebruik. In het weekend van 6 en 7 maart hebben er proefritten plaatsgevonden waarmee er diverse situaties zijn in de praktijk zijn uitgetest.

De proefritten zijn nodig omdat de steile helling een beperking kan opleveren voor goederentreinen als ze dicht bij de brug zullen vertrekken. Daarom hebben er in het afgelopen weekend testritten plaatsgevonden waar er met goederentrein van 1200 ton met 80 kilometer per uur over de brug werd gereden.

Euforisch moment

"Het was een euforisch moment om de allereerste trein op de Botlekbrug te zien rijden, na een lange voorbereiding," zegt Bob van den Bergen, testmanager bij ProRail. "Ik ben tevreden met hoe de eerste testen zijn verlopen. We liepen wel tegen enkele zaken aan, maar daar hadden we van tevoren rekening mee gehouden omdat het de eerste keer was. Zo hadden we bijvoorbeeld storingsploegen paraat staan."

De komende periode zullen er nog meer testen worden uitgevoerd op de Botlekbrug. Zo zullen er ook goederentreinen van 2400 ton en treinen van 600 meter lang ingezet worden. Tijdens de testen wordt er gekeken of de verschillende systemen van de spoor- en wegbrug goed met elkaar samenwerken.

Botlekbrug

De Botlekbrug is een hefbrug met twee hefdelen die de Oude Maas overspant. De brug is in 2015 opnieuw geopend nadat deze opnieuw gebouwd werd zodat deze meer capaciteit kon verwerken. De brug is hoofdzakelijk in gebruik als route voor langzaam wegverkeer en voor het vervoer van gevaarlijke stoffen die niet door de tunnel mogen. De brug is een van de grootste hefbruggen ter wereld die een lengte van 1,2 kilometer en een hoogte van 64 meter heeft. Vanaf het tweede kwartaal van dit jaar zal de eerste officiële goederentrein over de brug gaan rijden.

In 2017 werd de oude Botlekspoorbrug buiten dienst gesteld waarna er aan een nieuw spoor over de Botlekbrug werd gewerkt. Als omleiding werd er gebruik gemaakt van de Botlekspoortunnel die in 2006 werd geopend. Met de opening van de brug kan de haven van Rotterdam weer extra treinen aan. De oude brug is inmiddels gesloopt.