Noordelijke provincies zien geen behoefte in investering Nedersaksenlijn

Het oude station van Veendam (Foto: Frank Loer)
Het oude station van Veendam (Foto: Frank Loer)

Er is nog weinig voortgang in de plannen rond de aanleg van de Nedersaksenlijn die via Veendam, Stadskanaal en Emmen naar Almelo moet lopen. De provincies Drenthe en Groningen willen voorlopig niet investeren in de spoorverbinding, legt Overijssels gedeputeerde Bert Boerman uit.

Al jaren ligt er een wens om een spoorlijn te leggen tussen Veendam, Stadskanaal en Emmen, echter lijkt de droom uitelkaar te spatten omdat de provincies Groningen en Drenthe niet in het project willen investeren. "De provincie Drenthe heeft zich nadrukkelijk uitgesproken dat ze er voorlopig niet in wil investeren. Ook aan Groningse zijde is het animo om in de lijn te investeren flink afgenomen", vertelt gedeputeerde Bert Boerman tegenover RTV Oost. De provincie Overijssel ziet wel toekomst in de nieuwe verbinding, omdat deze kan aan kan sluiten op de geplande elektrificatie van het spoor tussen Almelo en Mariënberg die uiterlijk in 2027 gerealiseerd moet zijn.  "Daar wordt aan gewerkt, daar liggen we op koers", stelt Boerman.

Meerdere fracties hebben eerder aangegeven dat de Nedersaksenlijn zeker potentie zal hebben. Echter doordat Drenthe en Groningen niet willen meewerken lijkt het project te stranden. "Dat maakt de lobby voor die Nedersaksenlijn wel ingewikkelder, want in die provincies moeten juist de investeringen plaatsvinden. Wij kunnen hoogstens een stimulerende bijdrage leveren om ook de andere provincies te overtuigen van het nut van de Nedersaksenlijn.", legt Boerman uit.

Al eerder was het onzeker of Groningen mee wou betalen aan de spoorverbinding tussen Veendam en Stadskanaal, die een onderdeel van de Nedersaksenlijn moet vormen. Vanwege tekorten bij de aanleg van de Groningse Ringweg moesten andere infrastructuele projecten, zoals de nieuwe toekomstige spoorverbinding, het ontgelden.