NS op zoek naar locomotieven voor IC Berlijn en NightJet

De Nederlandse Spoorwegen hebben leveranciers gevraagd naar de mogelijkheid om locomotieven te leasen voor de Nightjet en eventueel de Intercity Berlijn. Dat laat een NS woordvoerder weten tegenover Treinreiziger.nl.

Het gaat om een zogeheten Request for Information (RFI), een marktverkenning. Daarbij gaat het om multicourante locomotieven, dat zijn locomotieven die in meerdere landen onder verschillende spanningen kunnen rijden. In het geval van NS moeten de locomotieven minimaal in Nederland en Duitsland kunnen rijden. Als de marktverkenning succesvol wordt afgerond volgt er nog een aanbesteding.

De locomotieven zijn op korte termijn nodig voor de Nightjet. Vanaf december zal de nachttrein vanuit Amsterdam gaan rijden naar Wenen en Innsbruck. “Met de RFI zoekt NS naar leveranciers die voor deze nachttrein de locomotieven voor het eerste gedeelte van de reis kunnen leveren” legt NS woordvoerder Hessel Koster uit.

Siemens Vectron voor Berlijn

Eerder maakte NS bekend locomotieven van het type Vectron te willen leasen voor de Intercity Berlijn. De inzet was om die locomotieven al per december 2019 in te gaan zetten. Dat plan werd in mei vorig jaar onzeker, waarmee het plan van de baan raakte. Er wordt nu ingezet op de nieuwe treinen van Deutsche Bahn, die vanaf 2023 worden verwacht. Wel wil NS 15 leaselocomotieven als optie meenemen, zodat er een terugvaloptie is als de nieuwe DB treinen bijvoorbeeld te laat geleverd worden.

Bad Bentheim

Per eind 2023 moet de reistijd Amsterdam – Berlijn een half uur korter worden. De trein zal echter ook dan blijven stoppen in onder andere Bad Bentheim. Volgens Reporter Radio wordt die stop niet geschrapt, omdat de grensgemeente samen met Rheine een onafhankelijk onderzoek naar versnelling van de trein naar Berlijn zou hebben beïnvloed. Kenners wijzen er echter nog op een hele andere reden: de stop in Bad Bentheim kan technisch helemaal niet geschrapt worden.

Met de nieuwe DB Talgo treinen die vorig jaar gepresenteerd werden als vervanging van de huidige IC Berlijn, is een locwissel aan de grens niet meer nodig, maar er moet nog steeds wel geschakeld worden van de Nederlandse naar de Duitse netspanning. Dit kan rijdend via een spanningssluis, maar ook via een spanningswisseling op het station. Momenteel vindt het laatste plaats op Bad Bentheim waarbij het wisselen van de Nederlandse locomotief naar een Duitse locomotief ongeveer 15 minuten duurt. Hierbij wordt ook de spanning op de bovenleiding omgeschakeld.

In Emmerich is er wel een dergelijke spanningssluis, toch is ook de ICE tussen Amsterdam en Keulen nauwelijks sneller als de voormalige EuroCity treinen. Dat komt doordat de treinen nu veel marge hebben.

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Bron: Treinreiziger