DB presenteert nieuwe trein voor IC Berlijn

De DB heeft woensdag zijn nieuwe trein gepresenteerd die bij de fabrikant Talgo is besteld. De nieuwe treinen welke als werktitel "ECx" worden genoemd zullen onder meer gaan rijden in Duitsland, maar ook zijn ze straks te vinden op de grensoverschrijdende verbinding van de IC Berlijn.

In februari maakte de Deutsche Bahn (DB) bekend dat ze bij de Spaanse treinenbouwer Talgo een order hebben geplaatst voor 23 nieuwe langeafstandstreinen naar de Spaanse fabrikant Talgo. De nieuwe treinen met de werktitel "ECx" zullen zullen in 2023 een nieuwe verschijning worden op het Duitse en grensoverschrijdende spoor. De stellen zullen 17 korte rijtuigen bevatten welke gezien de lengte overeenkomst met negen rijtuigen. De treinen zijn hebben een lengte van 235 meter meter. Aan boord zullen er maar liefst 570 zitplaatsen zijn.

Het artikel gaat onder de foto verder

Foto: DB

Inzet op het spoor

De rijtuigen worden door een locomotief aangedreven. De "ECx" -treinen zullen onder meer worden ingezet in het grensoverschrijdende verkeer tussen Berlijn-Amsterdam en verkorten de reistijd op deze route met ongeveer 30 minuten tot 5 uur en 50 minuten. De snellere reistijd is te danken aan de locomotief die niet meer in Bad Bentheim hoeft te worden omgewisseld.

Daarnaast zullen deze nieuwe vanaf de zomer van 2024 ook rijden op de routes Westerland - Keulen, Westerland - Frankfurt - Karlsruhe, Westerland - Berlijn en Oberstdorf - Keulen.

Het artikel gaat onder de foto verder

Foto: DB
De routes die de nieuwe Talgo ECx zal afleggen

Comfort

De "ECx" de Duitse spoorwegen verschillen niet veel van de bestaande ICE-vloot welke door Siemens geleverd is. Ook deze nieuwe treinstellen bevatten WiFi, veel ruimte voor bagage in elk rijtuig, een bistro en schermen met reizigersinformatie met real-time data. Ook zal de trein gelijkvloers zijn zodat deze ook voor mindervaliden en mensen met bijvoorbeeld een kinderwagen makkelijk toegankelijk is. Voor hen zijn er drie rolstoelplekken in de trein beschikbaar. Ook zijn er in de trein hulpmiddelen in de vorm van braille beschikbaar voor slechtzienden. Zo kunnen bijvoorbeeld voelen waar de eerste klas is of de tweede klas.

Ook reizigers kunnen hun fietsen in deze trein stallen. Hiervoor zijn er 8 fietsparkeerplaatsen per trein en is er zelfs extra opslagruimte voor speciale bagage (bijvoorbeeld ski- en snowboardhouders op de route naar Oberstdorf).

Ouders kunnen met hun jonge kinderen plaats nemen in een speciale gezinscoupé waar ruimte is voor kinderwagens.

Contract

De eerste order voor 23 treinen ter waarde van € 550 miljoen maakt deel uit van een raamovereenkomst tussen DB en de Spaanse fabrikant Talgo voor maximaal 100 meerspannings-locomotieven en rijtuigen. Talgo heeft het meest aantrekkelijke aanbod ingediend in een Europese aanbestedingsprocedure en heeft het contract gewonnen.

Foto: DB
De eerste klasse coupé

Foto: DB
De tweede klasse coupé

Foto: DB
De bistro waar reizigers kunnen genieten van een lekker hapje of drankje

Foto: DB
Rolstoelvriendelijke plekken bevinden zich ook in de coupé

Foto: DB
Ook kunnen er fietsen worden vervoerd aan speciale ophanghaken

Foto: DB
Voor gezinnen met kinderen zijn er speciale vrolijke coupé ingericht

Foto: DB
Het balkon van de trein is erg ruim en voorzien van reisinformatie schermen en geïntegreerde vuilnisbakken voor gescheiden afval.

Foto: DB
De bijbehorende locomotief die als trek- en duwkracht voor de treinen functioneert
.
Foto's: DB