Let op: Mondkapjes in het OV zijn vanaf nu verplicht. Reis alleen als het echt nodig is!

Vanaf 2022 grote capaciteitsuitbreiding voor station Schiphol

Het treinstation van Schiphol barst uit zijn voegen, en daarom gaat het grote overstap- en knooppunt voor 500 miljoen euro op de schop. Het Rijk, ProRail, NS, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam zijn het zo goed als eens over een grote uitbreiding.

Uiteindelijk zal over enkele jaren Schiphol Plaza en de omgeving volledig op de schop gaan en uitgebreid worden. Er zullen toegangspoortjes komen, de hal wordt flink vergroot en er komt een nieuw busstation. Uiteindelijk zullen de looproutes op en rond het gehele station worden aangepast voor een betere doorstroming van de reizigers.

Onoverzichtelijk

Momenteel is de situatie op Schiphol Plaza en het station behoorlijk onoverzichtelijk geworden. Regelmatig moeten roltrappen worden afgesloten omdat het op de perrons te druk wordt, en wordt er speciaal personeel ingezet om de doorstroming van reizigers in het gareel te houden. Ook zijn er speciale 'verdrijvingsvlakken' bij de roltrap aangebracht om de loopstromen in orde te houden, en is er op een enkel perron een groot display opgehangen die de in- en uitstaplocaties, en de drukte in de aankomende trein aangeeft. Dit zijn enkele kleine maatregelen die Schiphol en NS genomen hebben.

Momenteel maken circa 95.000 reiziger per dag gebruik van het station, en naar verwachting zou dit over tien jaar 130.000 reizigers zijn. Een scheiding tussen trein- en luchtreizigers lijkt volgens de plannen de beste optie. "Wie op de gecombineerde stations- en aankomsthal Schiphol Plaza rondkijkt, ziet een wirwar van mensen met bagage die van het ene vervoermiddel naar het andere lopen", staat in de plannen vermeld.

Het is niet de eerste keer dat het station een scheiding van Schiphol Airport zal krijgen. Bij de opening van het station Schiphol in 21 december 1978 was het station van Schiphal al gevestigd in een eigen stationsgebouw. In 1995 is dit gebouw gesloopt en werd het station geïntegreerd in het huidige Schiphol Plaza, welke geïntegreed zit in het luchthavengebouw. In vergelijking met vroeger zal de scheiding zich nu meer terugzien in andere looproutes, en ontlasting van de reizigersstroom.

Het artikel gaat onder de afbeelding verder

Foto: PPP
Schiphol Plaza is momenteel nog een knooppunt voor overstappers en luchtvaart-reizigers. Vanaf 2022 moet hier een scheiding in komen. (Foto: PPP)

Verbeterde doorstroom

Voor de vernieuwing van Schiphol Plaza liggen er twee soortgelijke varianten op tafel. Zo zal de aankomsthal 'Schiphol Plaza' een aanbouw krijgen voor nog mer capactieit, en komen er toegangspoortjes. Dat deze momenteel nog ontbreken is voor ProRail een doorn in het oog, en vanwege de extreme drukte op het station zijn deze momenteel niet geplaatst. Ook zullen de horeca- en de retailzaken verdwijnen of een nieuwe locatie moeten vinden. Hoewel deze zaken zeer winstegevend zijn heeft Schiphol uieindelijk toegegeven hiermee akkoord te willen gaan.

Ook zal er een nieuw busstation voor de aankomsthallen moeten verrijzen. Deze biedt plaats voor twintig haltes en zal een plaats krijgen voor het Sheraton Hotel. Om de aankomsthal te ontlasten van de reizigers die overstappen naar de bus, komt er een op ieder ondergronds treinperron een trap naar de nieuwe bushaltes.

Ook zal de fietsenstalling waar momenteel ruimte is voor 500 fietsen, worden uitgebreid naar 800 stallingsplaatsen. Ook garandeert Schiphol dat er ruimte over blijft voor de taxi's, en komt er een speciale weg waar hulpdiensten het alleenrecht voor hebben.

Het is uiteindelijk de bedoeling dat reizigers via de nieuwe looproutes de bussen, taxi's, parkeergarages en in- en uitstapplekken niet meer via Schiphol Plaza hoeven te lopen.

Verbouwing vanaf 2022

De stationsvernieuwing moet naar verwachting in 2022 van start gaan, en de verbouwing zal dan ongeveer drie jaar in beslag nemen. In de tussentijd zal het station en de aankomst- en vertrekhallen bereikbaar blijven. Het geld wat hiervoor beschikbaar is gekomen zou uiteindelijk uit het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) moeten komen welke ook beter bekend staat als het infrastructuurfonds van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het artikel gaat na de foto verder

Foto: Treinenweb
De drukte op de perrons nemen volgens NS en Schiphol steeds verder toe dat er een scheiding tussen de reizigers noodzakelijk wordt. (Foto: Treinenweb)

Meer Sprinters, en doortrekking Noord-Zuidlijn

Om de druk op Schiphol verder te verlichten wil ProRail dat er vanaf 2023 acht keer per uur een Airport Sprinter gaat rijden tussen Amsterdam CS en Hoofddorp. Ook moeten overige treinen beter over het uur gespreid worden. Ook sprak in 2016 toenmalig president-directeur Pier Eringa van ProRail de ambitie uit om de Noord-Zuidlijn door te trekken naar Schiphol. Aan het begin van 2019 jaar is Schiphol-topman Dick Benschop daarover in overeenstemming gekomen met de gemeente Amsterdam. Waneer de plannen uitgevoerd zullen worden is momenteel nog niet duidelijk.

Naast deze spoorambities liggen er bij de Gemeente Haarlemmermeer ook plannen voor een betere aansluiting op de toegangswegen van de A4 naar de luchthaven.

Foto: Shirley de Jong
Foto: Shirley de Jong