Onzekerheid over inzet Vectron-locomotieven bij IC Berlijn

Het is onzeker of de trein naar Berlijn nieuwe Siemens Vectron locomotieven krijgt. NS kondigde vorig jaar aan de tijdrovende locwissel bij de grens per te willen schrappen door de inzet van nieuwe locomotieven. Al per eind 2019 of begin 2020 zouden de nieuwe locomotieven op het spoor komen.

Inmiddels is duidelijk dat die planning in elk geval niet gehaald gaat worden, bevestigt het spoorbedrijf tegenover Treinreiziger.nl.

Talgo-treinen

De doorlooptijd van lease en de toelating en opleiding zal langer nodig hebben dan NS vorig jaar had ingeschat. Maar het is überhaupt onzeker of het plan om nieuwe locomotieven in te zetten door gaat. Wat vorig jaar nog niet bekend was, is dat DB per 2023 Talgo-treinen in wil zetten. “We zijn dat nu allemaal met DB op een rijtje aan het zetten om tot een afgewogen oordeel te komen” laat NS woordvoerder Hessel Koster weten.

Belang van lease

NS kondigde vorig jaar aan dat het 12 snelle Siemens Vectron locomotieven wilde leasen. NS-topman Roger van Boxtel sprak toen van een belangrijke eerste stap. "Het belang van deze eerste stap is niet te onderschatten. Het versnellen van de Intercity naar Berlijn is een kwestie van de lange adem. Met deze locs vullen wij een belangrijke voorwaarde in en laten wij zien dat het wat ons betreft serieus is", liet hij toen weten.

Tijdrovende locwissel

Waar NS vorig jaar nog sprak over een tijdrovende wisseling van de locomotief bij de grens, meldt het spoorbedrijf nu dat de tijdwinst met een andere locomotief beperkt is. Dat lijkt in tegenspraak met elkaar, maar ook vorig jaar meldde NS al dat de reiziger in eerste instantie weinig zou merken als de nieuwe locomotieven zouden gaan rijden. Het spoorbedrijf maakte toen al een kleine kanttekeningen bij de plannen: NS moest toen nog met DB in gesprek over de daadwerkelijke inzet van de nieuwe locomotieven.

Energievoorziening geen probleem

Volgens tijdschrift Railhobby zou de lease van de Vectron niet door gaan omdat de nieuwe locomotieven maximaal 6 rijtuigen van energie zou kunnen voorzien terwijl de trein naar Berlijn er 9 heeft. Dat bericht verscheen vervolgens ook op de Facebook pagina European Railways. Maar tegenover Treinreiziger.nl verwijst NS de lezing dat de energievoorziening het niet aan zou kunnen naar het rijk der fabelen. "Dat klopt niet, daar is geen sprake van", laat Koster weten.

Binnenkort definitief besluit

De komende maanden verwacht NS dat er een definitief besluit wordt genomen over wel of niet leasen van de 12 Vectron locomotieven. Daarbij wordt ook het scenario meegewogen als de inzet van de Talgo niet per 2023 lukt.

  • Lees ook onze reportage over de nieuwe Talgo-treinen

Foto: Siemens Mobility
Een Siemens Vectron-locomotief die in gebruik is bij de DB. Deze locomotieven kunnen zowel voor goederen als voor reizigerstreinen worden ingezet. (Foto: Siemens Mobility)

Bron: Treinreiziger.nl