Treinverbinding Maastricht - Aken officieel van start gegaan

Vandaag heeft de nieuwe grensoverschrijdende verbinding van Maastricht naar Aken zijn primeur gehad. Vanmorgen om 7:19 uur vertrok de eerste trein vanaf Maastricht naar de Duitse stad. Hiermee is na ongeveer een anderhalve maand geduld opbrengen voor reizigers, de trein eindelijk gaan rijden.

De Arriva sneltrein zal vanaf begin tot eind de volgende stations aandoen: Maastricht, Meersen, Valkenburg, Heerlen, Landgraaf, Eygelshoven Markt, Herzogenrath, Aachen West en Aachen (Aken) en ook weer terug. In maar liefst 55 minuten rijdt deze trein naar zijn eindbestemming. Dit is iets sneller dan de directe lijnbus die er maar liefst een uur over deed. Voorheen moesten treinreizigers naar Aken een kwartier langer reizen en overstappen op twee stations.

“Ik ben enorm verheugd met deze directe verbinding tussen Maastricht en Aken. Een mooie stap voor alle reizigers”, liet de Limburgse gedeputeerde Hubert Mackus vorige week weten, toen bekend werd dat de inzet van de trein zijn goedkeur kreeg van de Duitse Spoorweginspectie.

Uitstel

Aanvankelijk zou de tweede grensoverschrijdende spoorverbinding van Arriva al vanaf 9 december, met ingang van de nieuwe dienstregeling vorig jaar, van start gaan. Echter bleek de toelating voor het Duitse spoor langer te duren dan eerder verwacht werd. Vorige week werd duidelijk dat de toelating niet lang op zich zou laten wachten. In de tussentijd konden reizigers gebruik maken van vervangend busvervoer.

De trein zou aanvankelijk ook naar Luik rijden. Echter heeft de Belgische overheid nog steeds geen goedkeuring gegeven voor toelating van het materieel. Volgens Arriva is nog niet bekend wanneer dit zal veranderen. “Betrokken partijen streven ernaar om de verbinding zo spoedig als mogelijk te laten starten. Uiteraard als daarbij aan alle eisen qua beveiliging en toelating is voldaan”, aldus een woorvoerder van Arriva.

Materieel

De bekende Flirt-trein die Arriva op haar Limburgse sporen inzet wordt ook gebruikt om naar Aken te rijden. Speciaal hiervoor heeft vervoerder bij Stadler een speciale drie-delige trein aangeschaft in plaats van een twee-delige. Naast dat deze trein meer reizigerscapaciteit heeft en geschikt is om in drie landen te rijden, is deze trein ook nog eens voorzien van loungebanken.

Reiskosten

Op het gehele traject tot aan Aken is de OV-chipkaart geldig. Op alle stations in Duitsland heeft Arriva ook in- en uitcheck zuilen geplaatst. Reizigers met een NS-abonnement kunnen ook van hun reisproduct gebruik maken. Ditzelfde gold ook al voor haar andere grensoverschrijdende verbinding tussen Groningen en Weener ( - Leer).

Het tarief voor de reis is afhankelijk van de route. Tussen Aken en Herzogenrath geldt het tarief van de Aachener Verkehrsverbund (AVV) en voor grensoverschrijdend reizen wordt het Nederlandse tarief gehanteerd. Op de website van Arriva staat een overzicht van de diverse treintickets welke op dit traject geldig zijn.

Speciale actie

Speciaal voor reizigers die kennis willen maken met deze nieuwe verbinding is Arriva een actie gestart zodat iedereen met een speciaal e-ticket op zaterdag 16 februari gratis kan reizen tussen Maastricht en Aken. Deze is per persoon geldig en via een speciale pagina te downloaden zolang de voorraad strekt.

Foto: René Hameleers
Foto: René Hameleers