DB Cargo schaft 150 hybride Vectron locomotieven aan

De eerste Vectron Dual Mode locomotieven voor DB Cargo zijn de werkplaats van Siemens Mobility uitgerold. (Foto: Siemens Mobility)
De eerste Vectron Dual Mode locomotieven voor DB Cargo zijn de werkplaats van Siemens Mobility uitgerold. (Foto: Siemens Mobility)

De goederentak van de Deutsche Bahn heeft bij Siemens Mobility 150 nieuwe Vectron Dual Mode locomotieven besteld om hun materieelvloot te versterken. Dit type locomotief combineert elektrische en dieselaandrijving in vrachtvervoer.

De moderne hybride locomotief kan eenvoudig schakelen tussen elektrische en dieselaandrijving, waarbij het rangeren van bijvoorbeeld de laatste honderden meters in havens gemakkelijker wordt gemaakt. Met het gebruik van de nieuwe hybride locomotieven zal DB Cargo zal ongeveer 12 miljoen liter brandstof en 25.000 ton CO2 per jaar besparen. De eerste locomotieven zullen worden gebruikt rond het rangeerterrein in Halle (Saale) in Saksen-Anhalt

Dual Mode Vectron

De Vectron Dual-modus is gebaseerd op beproefde componenten die in de Vectron productlijn gebruikt worden. De  locomotief die in 2018 gepresenteerd werd heeft een spoorbreedte van 1.435 mm en weegt 90 ton. De locomotief is ontworpen om te werken op een 15kV AC elektrisch systeem en is uitgerust met het PZB treinbeveiligingssysteem. Ongeacht de bedrijfsmodus, ontwikkelt de locomotief een vermogen van 2.000 kW. De dieseltank van de Vectron Dual heeft een tank voor 2.500 liter brandstof. De topsnelheid van de locomotief is 160 kilometer per uur. Er is voor deze locomotief geen toelating in Nederland.

De hybride locomotief is inmiddels al in gebruik bij leasemaatschappij ELL en bij goederenvervoerder Captrain.