Siemens presenteert nieuwe Vectron Dual

De spoordivisie van Siemens presenteert een nieuwe locomotief op InnoTrans 2018, 's werelds grootste vakbeurs voor spoorwegtechnologie. De nieuwe Vectron Dual-modus is hybride en kan zowel als diesel- en als elektrische locomotief worden gebruikt.

Op geëlektrificeerde spoortrajecten wordt de hybride variant van de bestaande Vectron aangedreven via de bovenleiding om brandstof te besparen en onderhoudskosten te verminderen. De locomotief kan op niet-geëlektrificeerde trajecten in de dieselmodus worden geschakeld.

Het Vectron Dual Mode-concept stelt haar gebruikers in staat om hun duurzame waarde gedurende de levenscyclus van de locomotief te vergroten. De locomotief is ontworpen voor goederenvervoer in Duitsland en is te bestellen vanaf eind september 2018. De nieuwe trein is vanwege de gebruikte spanning en het geïntegreerde beveiligingssysteem niet geschikt voor gebruik op het Nederlandse spoor. De volledige elektrische meerspannings-variant van de Vectron is dat overigens wel sinds vorig jaar oktober.

Vectron Dual-modus

"De Vectron Dual-modus combineert het beste van twee werelden: Het heeft een krachtige dieselmotor en is ook uitgerust voor elektrische bediening. Wanneer er een bovenleiding is, loopt de locomotief stil zonder emissies, waardoor brandstof- en onderhoudskosten worden bespaard. Met de 'Dual Mode'-techniek hebben we een duurzaam, milieuvriendelijk en zeer kosteneffectief alternatief voor conventionele diesellocomotieven ontwikkeld ", zegt Sabrina Soussan, CEO van Siemens Mobility.

Het Duitse spoorwegnet is momenteel voor ongeveer 60 procent geëlektrificeerd en de nieuwe locomotief kan de gaten hierin opvangen door op diesel te rijden, waardoor het niet nodig is om de locomotief te vervangen of een extra locomotief ervoor te zetten. Tegelijkertijd worden de spoorlijnen in en rond de grote steden, waar vaak een geëlektrificeerd spoorwegnet is, bespaard op de emissie van de brandstof.

Techniek

De Vectron Dual-modus is gebaseerd op beproefde Vectron-componenten. De nieuwe locomotief heeft een spoorbreedte van 1.435 mm en weegt 90 ton. De locomotief is ontworpen om te werken op een 15-kV AC elektrisch systeem en is uitgerust met het PZB treinbeveiligingssysteem. Ongeacht de bedrijfsmodus, ontwikkelt de locomotief een vermogen van 2.000 kW. De dieseltank van de Vectron Dual heeft een tank voor 2500 liter brandstof. De topsnelheid van de locomotief is 160 km / uur.

Siemens Mobility presenteert de Vectron Dual Mode als een interactief model tijdens InnoTrans 2018 in Berlijn, waarbij er ook andere nieuwe ontwikkelingen zullen worden gepresenteerd.

Foto: Siemens Mobility
Foto: Siemens Mobility