NS bestelt tien extra ICNG-treinstellen met Duitse toelating

De in Duitsland toegelaten trein zal dezelfde kleurstelling krijgen als de variant die later dit jaar ook naar Brussel-Zuid zal rijden.. (Foto: Treinenweb)
De in Duitsland toegelaten trein zal dezelfde kleurstelling krijgen als de variant die later dit jaar ook naar Brussel-Zuid zal rijden.. (Foto: Treinenweb)

De NS heeft bekend gemaakt dat ze tien extra Nieuwe Intercity generatie (ICNG) treinstellen bij Alstom zullen bestellen. Dat heeft het AD maandag bekend gemaakt. Hiermee komt de totale bestelling uit op 109 stuks. De nieuwe treinen zullen uiteindelijk ook geschikt worden gemaakt voor toelating in Duitsland. De extra bestelling heeft een waarde van 150 miljoen euro.

Acht jaar geleden werden aanvankelijk 79 treinen aangeschaft bij Alstom. Het ging om 49 vijfdelige en dertig achtdelige stellen. De bestelling werd later gevolgd door twintig achtdelgie treinstellen extra voor de Amsterdam-Brussel wat later met een extra uitgebreid werd met een uit de binnenlandse basisorder. Nu worden er nog eens tien exemplaren besteld, met een geplande levering vóór 2026. Twee testtreinen voor de nieuwe levering zijn ook uit de binnenlandse bestelling gehaald. Deze worden momenteel bij de fabriek van Alstom en op het testcircuit in het Tsjechische Velim getest.

De NS heeft bij de eerste bestelling een optie genomen om 150 treinstellen bij te kunnen bestellen in een termijn van 10 jaar.

Duitse toelating

De tien nieuwe stellen kosten 150 miljoen euro en de vloot aan ICNG-treinen groeit daarmee met 80 rijtuigen en ruim 4.130 zitplaatsen. De treinstellen zullen net als de Belgische variant ook het bekende 'flow-uiterlijk' krijgen. De ICNG's worden door Alstom speciaal geschikt gemaakt om naar Duitsland te rijden, waar de bovenleiding een andere spanning kent, en waar een ander beveiligingssysteem wordt gebruikt. De stellen kunnen niet in zowel Duitsland als België rijden. De nummerreeks van de nieuwe treinenstellen loopt van 3351 tot en met 3362. De levering van de nieuwe stellen zal uiterlijk in 2026 plaatsvinden.

Het is nog niet bekend welke Duitse bestemming de nieuwe Duitse treinen zullen krijgen om Nederland met Duitsland te verbinden. "Nederland en NS hebben de ambitie om het internationale treinverkeer naar Duitsland op termijn flink uit te breiden", zegt NS woordvoerder Erik Kroeze tegenover het AD. "Met Deutsche Bahn verkennen we momenteel de opties."

Levering

Momenteel levert Alstom zowel de binnenlandse treinen als de treinen voor de Intercity Brussel die Belgische toelating hebben. Inmiddels zijn er 18 stellen voor de binnenlandse dienst geleverd en vier voor de Belgische treindienst van de NS. Door de leveringsproblemen bij Alstom is de levering grillig te noemen. Soms volgen er meerdere leveringen achtereenvolgens op de weekenden, en soms volgt er enkele weken geen transport. Alstom heeft met NS afgesproken dat er drie treinstellen per maand worden geleverd. Dit zou betekenen dat de NS aan het eind van dit jaar over 50 treinstellen van dit type beschikt. De vertraging heeft te maken met de coronapandemie, de crisis in de Oekraïne en door kinderziekten zoals een groot deel van de nog niet afgeleverde stellen die nog door Alstom geïnspecteerd moeten worden op de lasnaden. Ook moeten de nog niet geleverde treinen gelijk worden gemaakt aan de door de NS ingebruik genomen vloot door midden van een zogeheten 'retrofit-actie'.

Van de nog op te knappen stellen staan een hoop treinen verspreid op diverse rangeerterreinen in Duitsland, zoals bij Dresden, Braunschweig en Maagenburg. Twee onder handen genomen treinen zijn inmiddels al overgedragen aan NS die de treinen in samenwerking met Alstom momenteel nog test.

Inzet op hoofdrailnet

Momenteel rijden de treinstellen voornamelijk op de HSL tussen Amsterdam en Breda, en later dit jaar komt de bestemming Brussel-Zuid erbij. Uiteindelijk wil de NS vanaf de dienstregeling 2025 die in december in gaat de ICNG ook geleidelijk op het hoofdrailnet inzetten. De beoogde treindiensten naar Leeuwarden en Groningen zijn volgens de vervoerder nog niet haalbaar omdat er aan het eind van dit jaar nog te weinig treinen geleverd zijn. Ook spelen er snelheidsbeperkingen op de HSL. Met deze twee dingen bij elkaar zal de NS vanaf dat moment de ICNG verder laten rijden richting Almere Centrum en Lelystad of Hilversum en Amersfoort. De plannen zijn onderdeel van een vernieuwde dienstregeling.

Nieuwe treinstellen

Naast de levering van in totaal 109 ICNG-treinstellen, worden er de komende jaren ook binnenlandse dubbeldeks treinstellen door CAF geleverd voor gebruik op het hoofdrailnet. Deze vloot van 60 DDNG (Dubbeldeks Nieuwe Generatie) treinstellen zullen de oude DDZ-treinstammen moeten gaan vervangen. De verwachte inzet zal in 2028 zijn. Ook loopt er momenteel een aanbesteding voor tientallen nieuwe Sprinter treinstellen die naar verwachting in 2027 op het spoor komen. De bouwer van deze treinen is nog niet bekend en zal binnenkort bekend worden gemaakt.