NS start aanbesteding voor nieuwe Sprinter

De SNG Sprinter van NS. (Foto: Jan Derk Remmers (Wikipedia))
De SNG Sprinter van NS. (Foto: Jan Derk Remmers (Wikipedia))

NS start vandaag de Europese aanbesteding van een Sprinter-trein. De nieuwe treinen zijn nodig om in te spelen op de verwachte reizigersgroei over enkele jaren en om te voorkomen dat er een tekort aan treinen ontstaat.

De NS omschrijft in de aanbesteding een comfortabele en toegankelijke trein die inzetbaar is als Sprinter, met als eigenschappen snel optrekken en afremmen en geschikt voor snelheden tot 160 kilometer per uur. Daarbij onderzoeken de NS of de nieuwe Sprinter ook dienst kan doen als Intercity. De planning is dat reizigers vanaf eind 2027 met de nieuwe Sprinter kunnen reizen. Naar verwachting zal de nieuwe Sprinter ook worden voorzien van de nieuwe 'NS-Flow' livrei waarmee er dan afscheid wordt genomen van de blauwe, gele en witte kleuren waarvan de Sprinters sinds 2002 voorzien werden.

"We zitten nu op ongeveer 80 procent van het aantal reizigers van voor de coronapandemie. Toch kijken we al naar de lange termijn: we verwachten richting 2030 een forse reizigersgroei. Aangezien het jaren kost voordat een nieuwe trein rijdt, moeten we ons nu voorbereiden op de toekomst en beginnen met de aanbesteding", zegt Roel Okhuijsen, verantwoordelijk voor de aanschaf van nieuwe treinen bij NS.

Eerste fase

NS start daarom met de eerste fase van de aanbesteding, de zogenaamde Request For Information (RFI). Het doel hiervan is de selectie van mogelijke leveranciers. Het sluiten van een contract en daarmee het besluit tot de definitieve aanschaf is voorzien begin 2024. Naar verwachting komen de eerste nieuwe treinen eind 2027 op het spoor.

Comfort en toegankelijkheid

NS oriënteert zich op een comfortabele en toegankelijke trein die snel kan optrekken en afremmen en geschikt is voor snelheden tot kilometer per uur. NS wil een trein met een ruim en licht interieur, rolstoeltoegankelijke toiletten, wifi, reisinformatieschermen, stopcontacten en USB-aansluitingen in alle coupés, een gelijkvloerse schuiftrede voor betere toegankelijkheid en comfortabele stoelen. De aanbesteding betreft een eerste basisbestelling die bestaat uit tussen de 8.000 en 18.000 zitplaatsen waarbij nog niet duidelijk is over het aantal treinen wat er besteld zal worden. Het definitief aantal treinstellen voor deze basisbestelling wordt in de volgende fase bepaald. Daarnaast wil NS graag de mogelijkheid om eventueel aanvullende bestellingen te plaatsen van soortgelijke treinen waarvan ook treinen die naar Duitsland of België kunnen rijden. 

Nieuwe treinen bij NS

Op dit moment rijden ruim 185 van de 205 SNG Sprinters van de van de Spaanse treinfabrikant CAF op het spoor. Hiervan heeft de NS inmiddels gebruik gemaakt van een vervolgorder waarvan de levering in de loop van dit jaar ten einde komt.

Ook heeft NS 99 nieuwe Intercity’s van het type Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) besteld bij de Franse fabrikant Alstom. Naar verwachting komen deze gefaseerd vanaf december in dienst op het HSL-spoor tussen Rotterdam en Breda. Inmiddels zijn daarvan al enkele stellen geleverd, en zullen deze de komende maanden overgedragen worden van treinbouwer Alstom aan NS. Inmiddels staan er ook op diverse Duitse opstelterreinen en bij de werkplaatsen in Duitsland en Polen nog meer ICNG treinstellen te wachten op overbrenging naar Nederland.