NS bestelt 60 dubbeldeks-treinstellen bij CAF

Er worden door NS bij de Spaanse treinfabrikant CAF 60 nieuwe dubbeldekstreinstellen besteld. Afgelopen maandag  is hiervoor het contract in Spanje ondertekend. Het bijzondere aan deze trein is dat deze uit enkeldeks- en dubbeldeksrijtuigen bestaat. Hierdoor biedt de trein een hoge capaciteit aan zitplaatsen en een verbeterde toegankelijkheid voor mensen in een rolstoel.

De nieuwe treinen die gelijkvloers zullen zijn vervangen op termijn een deel van de DDZ-dubbeldekkers en zijn een uitbreiding van de huidige vloot. Het gaat om 30 dubbeldekkers bestaande uit vier rijtuigen en 30 dubbeldekkers met zes rijtuigen. Het aantal zitplaatsen betreft in totaal 30.000. Naar verwachting gaan de eerste treinen in 2028 rijden. De investering heeft een waarde van 600 miljoen euro.

Comfort en inrichting

Het getoonde voorbeeld is nog een concept en kan de komende periode nog aangepast worden. Net als de nieuwe en vernieuwde treinstellen zal deze voorzien worden van de 'NS Flow' kleurstelling. De trein zal een gelijkvloerse instap hebben en in het midden extra zitplaatscapaciteit bieden daar waar de dubbdeldeksrijtuigen zich bevinden. De trein zal verder worden voorzien van oplaadpunten bij alle zitplaatsen, wifi, reisinformatieschermen en comfortabele stoelen. De maximale snelheid van de trein zal maximaal 160 kilometer per uur zijn en de trein is enkel geschikt voor het conventionele net, en dus niet op de HSL-lijn. Wel zal de trein voorzien zijn van het ETCS-signaleringssysteem wat de komende decennia uitgerold zal worden over de belangrijkste spoorlijnen. Ook zal de trein voorzien worden van het oudere ATB-beveiligingssysteem die tegenwoordig geintegreerd wordt in het ETCS-scherm in de cabine van de machinist.

Tweede samenwerking met CAF

"We hebben goede ervaringen met deze fabrikant. Onze meest recente Sprinters (type SNG) zijn gebouwd door CAF en rijden naar alle tevredenheid door Nederland. We zien uit naar de samenwerking voor deze nieuwe trein", vertelt Roel Okhuijsen, directeur nieuw materieel van NS.

Het is de tweede samenwerking die de NS met CAF heeft. Al eerder heeft de NS 206 SNG Sprinters bij deze Spaanse fabrikant besteld waarbij er twee bestellingen van deze Sprinter zijn afgenomen. De aflevering hiervan is binnenkort voltooid nu de laatste stellen hiervan geleverd zullen worden.

Design en productie

De bestelling bij CAF werd al in augustus bekend gemaakt, echter was deze nog niet definitief zodat andere deelnemers in de aanbesteding in beroep konden gaan. Met het verstrijken van deze termijn kon maandag eindelijk het contract worden getekend. Dit houdt in dat er nu eerst gestart wordt met de fase waarin het definitieve design van de trein ontworpen wordt. Nadat het ontwerp definitief is volgt er een uitgebreide fase van productie, testen en toelating. Als er gekeken wordt naar de uitrol van ander materieel zal de eerste trein naar verwachting in 2025 of 2026 de fabriek uitrollen.

Het contract biedt de mogelijkheid voor aanvullende bestellingen in de toekomst én voor het bestellen van soortgelijke treinen die de grens over kunnen.