Duitse spoorvakbond GDL roept op tot nieuwe staking

Opnieuw roept de Duitse vakbond GDL op tot een nieuwe spoorwegstaking in Duitsland. (Foto: Treinenweb)
Opnieuw roept de Duitse vakbond GDL op tot een nieuwe spoorwegstaking in Duitsland. (Foto: Treinenweb)

De Duitse machinistenvakbond GDL heeft ondanks het cao-voorstel van de Deutsche Bahn opnieuw opgeroepen tot een nieuwe staking. Vanaf 24 tot 29 januari zal het werk door de machinisten in Duitsland opnieuw worden neergelegd waarbij de goederentak al op 23 januari begint met de werkonderbreking. Het gaat om de vierde grote staking die plaatsvindt.

De vakbond zet zich in voor een loonsverhoging voor spoorwegpersoneel in lijn met de inflatie. Daarnaast streeft GDL naar een verkorte werkweek van 35 uur voor het huidige salaris. In eerste instantie wees Deutsche Bahn de verkortte werkweek af, maar bood wel een hoger salaris aan.

Nieuw voorstel

Vrijdag deed Deutsche Bahn echter een nieuw voorstel aan de machinistenvakbond. Hierin boden ze een voorstel dat machinisten en conducteurs vanaf 2026 kunnen kiezen voor een uur minder werken tegen hetzelfde salaris of voor een loonsverhoging van 2,7 procent. Dit aanbod omvat ook loonsverhogingen in augustus 2024 en april 2025.

Oneens met aanbod

Ondanks dit nieuwe aanbod lijkt GDL het er niet mee eens te zijn, vanwege de nieuwe stakingsoproep. Het conflict tussen Deutsche Bahn en de spoorwegvakbond begon in november. Gedurende de afgelopen maanden heeft het treinpersoneel in Duitsland al drie keer gestaakt vanwege het uitblijven van overeenstemming tijdens de onderhandelingen. Deze stakingen hebben voor aanzienlijke verstoringen op het Duitse spoor gezorgd, waaronder uitval van de ICE's en Nightjet treinen vanuit Nederland.