Stadler Euro9000 locomotief krijgt toelating in Zwitserland, en binnenkort ook in Nederland en België

De Euro9000 locomotief van Stadler is sinds deze week ook toegelaten in Zwitserland. Hiermee wordt het inzetgebied van deze krachtige locomotief in Europa een stuk groter. Op korte termijn zal de locomotief ook toegelaten worden in Nederland en België.

Het Zwitserse European Loc Pool (ELP) heeft verheugd gereageerd op de succesvolle toelating van de locomotief in Zwitserland. Dankzij de samenwerking met Stadler Valencia en Stadler Bussnang kon ELP dit doen deze belangrijke mijlpaal bereiken. De goedkeuring in Zwitserland volgt op de typegoedkeuring en de vergunning voor introductie in diverse Europese landen, die is verleend door de Europees Spoorwegbureau (ERA) in maart van dit jaar.

Inzet

De Euro9000 zal vanaf nu dus op divere trajecten te zien zijn in Zwitserland. Ook is de locomotief al toegelaten in Duitsland en Oostenrijk, en de komende weken zal ook de toelating in Nederland en België worden afgerond. In de loop van 2024 zal Italië ook gaan volgen. In 2021 en 2022 vonden de toelatingsritten in Nederland plaats met een testlocomotief van Stadler.

Stadler Euro 9000

De Euro 9000 heeft vijftig procent meer trekkracht en kracht heeft in vergelijking met standaard vierassige locomotieven, waardoor hij zeer geschikt is voor goederenvervoer.

De locomotief heeft een draaistel-opstelling als Co'Co'-locomotief, is voorzien van meerdere spanningssystemen (15/25 kV wisselstroom en 1,5/3 kV gelijkstroom), en heeft een trekkracht vanaf 500 kN en een vermogen tot 9 MW in combinatie met een dieselmotor tot 1,9 MW (2 x 950 kW Caterpillar C32-motoren). De locootief is uitgerust met ETCS Level 2 baseLine 3, en is verder voorzien van een 3kV DC diesel-boost-modus tot 7,65MW, radiografische afstandsbediening. De locomotief is voorzien van een dieselaandrijving met twee energiezuinige motoren van 950 kW en accu tot 900 kWh.

Binnen Nederland zal Rail Force One gebruik maken van twee van deze locomotieven. Een van deze is gepresenteerd tijdens de spoorvakbeurs InnoTrans 2022 in Berlijn.