Onzekerheid over toekomst reactivatie spoorlijn Weert - Hamont

Het station van Hamont in België. (Foto: Smiley.Toerist)
Het station van Hamont in België. (Foto: Smiley.Toerist)

Er lijkt met de val van het kabinet onzekerheid te komen over de toekomst van een geplande treinverbinding tussen Weert en Hamont. Het onderzoek naar de reactivering van de spoorlijn tussen de twee steden was bijna voltooid, zo verkondigde staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) van Infrastructuur en Waterstaat afgelopen vrijdag in het Nederlandse parlement. Enkele uren later viel echter het kabinet-Rutte IV.

Deze treinverbinding is al jarenlang onderwerp van gesprek, vooral vanwege de hoge kosten die ermee gepaard zouden gaan. Zo werd er in 2021 door de Vlamingen een motie aangenomen voor de reactivering van de spoorlijn. In motie wordt erop gewezen dat de treinverbinding geschikt moet worden voor zowel goederenvervoer als reizigersvervoer. Volgens de berekeningen zou een eventuele uitbreiding met een tweede spoor van het 8 kilometer lange Nederlandse deel 35 miljoen euro gaan kosten. Maar volgens schattingen van ProRail is dit inmiddels opgelopen naar 50 tot 150 miljoen euro.

Ook vorig jaar werd tijdens een werkbezoek van de Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Ministerie I&W) kenbaar gemaakt dat zowel de Belgische ministers als de Provincie Limburg en de Gemeente Weert voorstander waren voor het project. Inmiddels zou er al enkel miljoenen voor het de reactivatie gereserveerd zijn.

Afrondende fase

De Nederlandse regering had een nieuw onderzoek ingesteld om te beoordelen of de kosten konden worden verlaagd en wat het potentieel voor reizigersverkeer was. Het wachten was dus op de afronding van dit onderzoek. Op vrijdag 7 juli kondigde staatssecretaris Vivianne Heijnen aan dat het onderzoek zich in de laatste fase bevindt. Momenteel wordt er een bijeenkomst georganiseerd om de betrokkenen van het onderzoek op de hoogte te stellen van de resultaten, zo deelde zij mee aan de Tweede Kamer. Echter kort na die mededeling viel het kabinet vanwege een crisis over het asielbeleid.

Demissionair kabinet

Nu het kabinet demissionair is kunnen alleen lopende zaken nog worden afgehandeld, de rest schuift door naar het nieuwe kabinet. Het nieuwe kabinet die na de verkiezing  in het najaar gevormd zal worden, zal moeten kijken of de reactivatie een plaats krijgt in het nieuwe regeerakkoord.