Verbeterd comfort in de BB Nightjet

De Oostenrijkse ÖBB heeft dinsdag de eerste foto's naar buiten gebracht van de nieuwe generatie Nightjet die vanaf 2024 in dienst moet gaan. De foto's beschrijven alle accommodaties die momenteel afgewerkt zijn. We kunnen na afloop van de reportage duidelijk stellen dat dit comfort 'next-level' zal zijn in vergelijking met de traditionele rijtuigen.

Al eerder in 2019 publiceerden we een reeks design-foto's van het nieuwe comfort en interieur. Later in 2021 maakte Siemens ons al warm met de eerste foto's van het exterieur van de rijtuigen en het nieuwe Vectron-lijkende stuurstandrijtuig, maar nu zijn er ook foto's verschenen van twee rijtuigen die gevuld zijn met drie soorten accomodaties. De vernieuwing is ook hard nodig, want de huidige oudere rijtuigen zijn inmiddels aardig op leeftijd en vertonen geregeld zelfs storingen en worden soms zelfs uit de dienst gehaald of door andere rijtuigen vervangen.

Presentatie

Op de foto's die door onder meer 'The Man in Seat 61' (Seat61.com) zijn gemaakt is te zien dat er drie rijtuigen de fabriek van Siemens Mobility zijn uitgerold voor de presentatie. Het gaat om een stuurrijtuig, een slaaprijtuig en een ligrijtuig. Het stuurrijtuig doet sterk denken aan de kop van een Vectron-locomotief en valt in deze reportage buiten beschouwing. Het ligrijtuig is kenmerkend is aan de lage ramen, maar ook voor een deel aan de ramen aan zowel de boven als benedenzijde. Hieraan kan je aan de buitenkant zien dat het om de rijtuigen gaat met het nieuw concept met de slaapcabines die ook 'mini-suites' genoemd worden.

De nieuwe generatie van de Nightjet is gebaseerd op het Viaggio-platform van Siemens die straks met een snelheid van 230 kilometer per uur over het spoor zal rijden. De ÖBB heeft bij Siemens Mobility 33 Nightjet-treinen van de nieuwe generatie besteld. Zodra ze in dienst gaan bestaat de nieuwe Nightjet uit zeven rijtuigen: Twee slaaprijtuigen, drie ligrijtuigen, een zitrijtuig en een multifunctioneel rijtuig. Deze zullen ook net als nu als een 'vleugeltrein' rijden die bijvoorbeeld in zijn geheel met veertien rijtuigen worden gesplitst naar de bestemmingen Wenen en Innsbruck. Elk treindeel is geschikt voor 254 reizigers.

De eerste nieuwe treinen zullen aan het einde van de zomer van 2023 in dienst komen op de routes Wenen en München en naar Rome, Venetië en Milaan. Naar verwachting zullen de treinen vanaf 2025 ook van en naar Amsterdam gaan rijden.

Het nieuwe stuurstandrijtuig van de Nightjet, gebaseerd op de Vectron locomotief. (Rechten: seat61.com)
Het nieuwe stuurstandrijtuig van de Nightjet, gebaseerd op de Vectron locomotief. (Rechten: seat61.com)
Het slaaprijtuig van de Nightjet. Alle rijtuigen zijn nu laagvloers. (Rechten: seat61.com)
Het slaaprijtuig van de Nightjet. Alle rijtuigen zijn nu laagvloers. (Rechten: seat61.com)
Het ligrijtuig met de slaapcabines. Halverwege zie je zowel boven als onder de raampjes hiervan zitten. (Rechten: seat61.com)
Het ligrijtuig met de slaapcabines. Halverwege zie je zowel boven als onder de raampjes hiervan zitten. (Rechten: seat61.com)

Algemeen comfort

Het comfort voor reizigers is vergeleken met de oude rijtuigen een stuk verbeterd omdat deze voorzien zijn van een verlaagde vloer. Dit moet er voor zorgen dat mindervaliden drempelloos in de trein kunnen kome. Ook is de nachttrein voorzien van diverse soorten slaapcoupe's die nu allemaal inclusief toilet zijn, maar er zijn nu ook slaapcabines die goedkoper zullen zijn dan een eigen coupé.

In vergelijking met de huidige Nightjet kunnen er straks ook fietsen mee vervoerd worden. Daarnaast zal de trein voorzien worden van Wifi waarbij er ook een portaal wordt aangeboden met films en informatie. Ook zullen de ramen speciaal aangepast zijn zodat deze op betere wijze de signalen van mobiele telefonie en internet door zullen laten. Ook zijn er in de compartimenten een knoppentableau aangebracht voor het instellen van de verlichting of het assistentie vragen aan de stewards van de trein.

De gang van het slaaprijtuig. Alle deuren zijn beveiligd met een kaartslot. (Rechten: Harald Eisenberger)
De gang van het slaaprijtuig. Alle deuren zijn beveiligd met een kaartslot. (Rechten: Harald Eisenberger)

Slaaprijtuig

Allereerst richten we op op slaaprijtuig. Deze is van begin tot eind voorzien van negen slaapcoupés. Het valt op dat de bedden nu in de lengterichting van het rijtuig geplaatst zijn, en dus naast het raam. Dit biedt als voordeel dat er meer ruimte is zodat elke slaapcoupé nu voorzien is van een sanitaire voorziening met toilet en douche. Twee coupés zijn verschillend waarvan er eentje ruimer is, en de andere is luxer. Straks zullen er twee van deze rijtuigen in de Nightjet meerijden.

Een tweepersoons slaapcoupe die van alle gemakken is voorzien. (Rechten: Harald Eisenberger)
Een tweepersoons slaapcoupé die van alle gemakken is voorzien. (Rechten: Harald Eisenberger)
De slaapcoupes zijn nu voorzien van een toilet en een douche. (Rechten: seat61.com)
De slaapcoupés zijn nu voorzien van een toilet en een douche. (Rechten: seat61.com)
De badkamer van de slaapcoupe (Rechten: seat61.com)
De badkamer van de slaapcoupé. (Rechten: seat61.com)
Het comfort van zitten en liggen is verbeterd in de nieuwe Nightjet. (Rechten: seat61.com)
Het comfort van zitten en liggen is verbeterd in de nieuwe Nightjet. (Rechten: seat61.com)

Slaapcabines

Een nieuw concept van de ÖBB zijn de slaapcabines, dit zal de vervanger gaan worden van de low-budget zitrijtuigen. Waar je voorheen een coupé met zes stoelen had die je simpelweg kon verstellen is er nu een cabine voor nog meer privacy. De slaapcabines zijn geschikt voor één persoon, maar kunnen eventueel via een klapdeurtje in de wand met elkaar verbonden worden. Dit is ideaal voor als je samen met een vriend of vriendin samen reist en toch nog contact met elkaar wilt hebben. Deze kleine suites zijn voorzien van een raam, klaptafeltje en een (USB-)stopcontact. De bagage kan je in een locker plaatsen die tussen de cabines geplaatst is. De cabines kunnen op slot met een speciale chipkaart. In één rijtuig bevinden zich 28 slaapcabines die allemaal hetzelfde zijn.

De gang van het ligrijtuig waar 28 slaapcabines aanwezig zijn. In de gang is een uitklapbaar bankje geplaatst. (Rechten: Harald Eisenberger)
De gang van het ligrijtuig waar 28 slaapcabines aanwezig zijn. In de gang is een uitklapbaar bankje geplaatst. (Rechten: Harald Eisenberger)
Er zijn twee slaapcabines boven elkaar geplaatst. Omdat de trein laagvloers is zijn deze vrij hoog zodat je er nog prima in kan zitten. (Rechten: seat61.com)
Er zijn twee slaapcabines boven elkaar geplaatst. Omdat de trein laagvloers is zijn deze vrij hoog zodat je er nog prima in kan zitten. (Rechten: seat61.com)
De slaapcabine is voorzien van een luikje om contact te maken met je medepassagier in de naastgelegen cabine. (Rechten: seat61.com)
De slaapcabine is voorzien van een luikje om contact te maken met je medepassagier in de naastgelegen cabine. (Rechten: seat61.com)

Ligrijtuig

Verderop in het rijtuig van de slaapcabines bevinden zich ook drie ligcoupés die geschikt zijn voor vier personen. In vergelijking met de twee andere soorten accomodaties  verschillen deze niet veel van de traditionele rijtuigen. Ook is het mogelijk om een telefoon of tablet op te laden via een (USB)-stopcontact, maar ook nieuws is dat je een telefoon draadloos kan opladen. We raden wel aan om ervoor te zorgen dat je telefoon in de nacht niet van twee meter hoog omlaag valt als de trein abrupt zal remmen. Voor de rest valt op dat alles er strakker en moderner uitziet. Van deze rijtuigen waar zowel slaapcabines en ligcoupé's aanwezig zijn zullen er straks drie in de Nightjet meerijden.

De ligcoupe met vier bedden die weinig veranderd is in vergelijking met de traditionele Nightjet. (Rechten: Harald Eisenberger)
De ligcoupé met vier bedden die weinig veranderd is in vergelijking met de traditionele Nightjet. (Rechten: Harald Eisenberger)
In het ligrijtuig is bij het opstapje boven een klein tafeltje te vinden met draadloze opladers voor de telefoon. Uiteraard zijn er ook stopcontacten. (Rechten: seat61.com)
In het ligrijtuig is bij het opstapje boven een klein tafeltje te vinden met draadloze opladers voor de telefoon. Uiteraard zijn er ook stopcontacten. (Rechten: seat61.com)

Video rondleiding

De ÖBB heeft een video gemaakt waarin de nieuwe Nightjet in beeld wordt gebracht. Hierin zijn bijna alle accomodaties in te zien: Het ligrijtuig, de slaapcabines en uiteraard de slaapcoupés. Het multifunctionele rijtuig voor het vervoer van fietsen, wintersportspullen, een speciale ligcoupé voor mensen met een beperking en een aparte zitgelegenheid, wordt hier nog niet in gepresenteerd.