De ICNG: Het interieur in beeld

De Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) van de NS is vol op koers om naar de dienstregeling toe te rijden. De NS heeft op 22 november bekend gemaakt dat de testritten door de treinbouwer Alstom zitten erop zitten en dat NS zijn proefritten en opleidingsritten ermee mag rijden totdat de reizigers kunnen instappen. We nemen een kijkje in dit nieuwe paradepaardje.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat er in het weekend van 20 en 21 november 2021 een publieke presentatie zou plaatsvinden op Rotterdam Centraal. Vanwege de opleving van het coronavirus met als gevolg de aanscherpte maatregelen van de overheid kon een veilig bezoek niet gegarandeerd worden zodat de NS helaas het besluit moest nemen om het evenement uit te stellen tot een ander moment. Om de geïntereseerden tegemoet te komen heeft de NS een videopresentatie gegeven en diverse foto's naar buiten gebracht. Wie zich aangemeld had is door de NS vooraan op de rij gezet.

Introductie

Er komen 49 stellen met vijf rijtuigen, 30 binnenlandse treinstellen met 8 rijtuigen en 20 treinstellen met wederom 8 rijtuigen voor de treindienst tussen Amsterdam en Brussel. In totaal moet dit de reiziger ongeveer 33.340 zitplaatsen gaan bieden. Gezien de NS twee decennia geleden als intercity de VIRM dubbeldekstreinen heeft besteld is er ditmaals gekozen voor een enkeldeks uitvoering. Hiermee wil de NS zorgen voor een goede toegankelijkheid voor mindervaliden. Dit is ook een aanbeveling geweest in overleg met consumentenorganisatie Rover.

De stellen zullen eerst vanaf 2022 op de HSL tussen Amsterdam - Rotterdam - Breda worden ingezet. Daarna zal de trein deels over de HSL gaan rijden tussen Den Haag - Rotterdam - Eindhoven. In een  latere periode zal de ICNG ook over de HSL de IC Brussel tussen Amsterdam, Rotterdam naar Antwerpen en Brussel gaan rijden, en voor later staat ook Rotterdam via Amsterdam Zuid via Zwolle naar Leeuwarden en Groningen op de planning.

Met een extra optie voor de fabricage van nog eens 150 treinstellen, waarvan er momenteel nog 130 mogelijk zijn, zijn er in de toekomst mogelijk nog veel meer trajecten waar een ICNG op te zien kan zijn. Misschien zelfs als twede internationale intercity naar het Duitse Aken, hoewel de plannen geen hoge prioriteit lijken te hebben.

Lees ook het artikel: De ICNG in aanbouw bij Alstom in Polen

Presentatie mock-up

Vier jaar geleden op 3 oktober 2017 werd het ontwerp van de Intercity Nieuwe Generatie gepresenteerd. De onthulling van de toekomstige nieuwe Intercity vond plaats in de voormalige wagenwerkplaats in Amersfoort.  De trein werd hier gepresenteerd als mock-up, een houten bouwsel die een indruk geeft over hoe de trein er van aan de binnen- en buitenkant uit ziet. Het model is gebaseerd op de Alstom Coradia Stream, een compleet nieuw ontwerp met techniek die gebaseerd is op eerdere Alstom Coradia-projecten. De onthulling vond ongeveer tegelijk plaats met later de roll-out van hetzelfde type trein voor in Italië.

Mock-up van de ICNG

De mock-up die een twee halve rijtuigen voorstelde was voorzien van diverse interieuropstellingen van de drie zones waaruit de trein bestaat: Werken, stilte en ontmoeten. Ook de cabine en een toilet mochten niet ontbreken.

De mock-up is voornamelijk gebouwd zodat reizigers, mindervalide reizigers en personeel hun feedback konden geven over hun ervaringen met het reizen met de trein. Zo moeten rolstoelgebruikers niet tegen belemmeringen aanlopen, en moeten machinisten wel alle knoppen goed in handbereik kunnen hebben. Diverse consumentenorganisaties en reizigersgroepen zijn door de NS uitgenodigd om hun ervaringen op te doen en feedback te geven, zodat dit nog voor de bouw van de trein verwerkt kon worden.

Lees ook het artikel: NS presenteert Nieuwe Generatie Intercity (ICNG)

Het interieur

Het zitcomfort speelt een hele belangrijke rol. Daarom zijn reizigers eerder betrokken geweest bij het ontwerp via het Trein Test Team. Dit is een mix van 25 reizigers die de dagelijkse 1,2 miljoen reizigers vertegenwoordigen. Zij hebben stoelen en banken getest en beoordeeld. Ook hebben zij gekeken naar de naar de indeling van de trein in verschillende zones, de kunst en de verdere inrichting van de reizigersruimtes.

Zoals we al eerder noemden zal deze trein voorzien worden van diverse coupe's die specifiek zijn ingericht. De zijn de ontmoetingscoupé, de stiltecoupé en de werkcoupé. Deze komen terug in zowel de eerste als de tweede klas. Ook wordt dit op kunstzinnige wijze aangebracht op de wanden in de trein.

Daarnaast is er ook net als in voorgaande treinen kunst aangebracht om de treinreis aangenamer te maken. Bij de toilet voor mindervaliden is op de halfronde-deur een afbeelding van een gordijn aangebracht, en de binnenkant van de toiletruimte is voorzien van muurstickers met daarop een bosomgeving. Deze decoratie brengt NS aan om het treinbezoek te veraangenamen en om vernielingen door graffiti tegen te gaan.

Verder is de trein voorzien van wifi, reisinformatieschermen en ook mogen stopcontacten met USB-poorten niet ontbreken bij zowel de eerste als de tweede klas. Als extraatje is de verlichting boven het gangpad door treinpersoneel instelbaar in meerdere kleuren, waaronder oranje misschien wel gebruikt kan worden tijdens Koningsdag of een voetbalkampioenschap waaraan Nederland meedoet.

Indeling van de trein

De ICNG-trein zal straks in twee verschillende lengtes op het spoor te zien zijn: een vijfdelige en een achtdelige, waarvan er twee bestellingen zijn. Een voor het binnenland, en een die vanaf 2025 naar Brussel rijdt. Deze is enigzins afwijkend en is voorzien van extra bagageruimte en een extra toilet. De precieze indeling van de trein is helaas nog niet bekend omdat de bouw van deze ICNG nog niet is voltooid, en nog onderhevig zou zijn aan wijzigingen. De NS heeft laten weten dat de Belgische variant ook de nieuwe 'NS flow' als huisstijl zal krijgen die we al eerder op de VIRMm 2/3 en de NS Vectron locomotief zagen.

Vijfdelige ICNG

De vijfdelige treinstellen zijn 110 meter lang en genummerd in de reeks: 3101-3149. Het treinstel heeft de beschikking over 258 zitplaatsen, waarbij er twee toiletten zijn en drie balkons die geschikt zijn voor het stallen van fietsen. Een balkon is geschikt voor rolstoelen waar ook een rolstoeltoegankelijk toilet is aangebracht.

Achtdelige ICNG

De achtdelige treinstellen zijn 165 meter lang en genummerd in de reeks: 3201-3230, waarbij de stellen voor de IC Brussel in de reeks 3301-3320 vallen. Het treinstel heeft de beschikking over 417 zitplaatsen, waarbij er twee toiletten zijn en vier balkons die geschikt zijn voor het stallen van fietsen. Een balkon is geschikt voor rolstoelen waar ook een rolstoeltoegankelijk toilet is aangebracht.

Indeling van de ICNG

Fotogalerij

De ontmoetingszone in de tweede klas. (Foto: NS)
Omdat de trein laagvloers is zijn er schuiftreden voor een drempelloze toegang voor rolstoelen en fietsen. (Foto: NS)
Er zijn rolstoelplaatsen aanwezig in de coupť. (Foto: NS)
Elke zitplaats is voorzien van een stopcontact en een USB-poort. (Foto: NS)
De werkzone in de tweede klas. (Foto: NS)
De ontmoetingszone in de tweede klas. (Foto: NS)
De tweede klas heeft nu ook ruime tafeltjes om aan te werken. (Foto: NS)
De stiltezone in de eerste klas. (Foto: NS)
Het rolstoel toegankelijk toilet. (Foto: NS)
De trein is voorzien van sofa's en ruime bagagerekken. (Foto: NS)
De werkcoupť in de eerste klas. (Foto: NS)
De deuren zijn enkelvoudig uitgevoerd om drukdicht te zijn, om drukverschil in tunnels te vermijden. (Foto: NS)