De ICNG aan het publiek gepresenteerd

De Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) van de NS is vol op koers om naar de dienstregeling toe te rijden. Op 2 juli 2022 vond de publieke presentatie op Rotterdam Centraal plaats waarbij iedereen uitgenodigd was om de trein van binnen en buiten te bewonderen.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat in het weekend van 20 en 21 november 2021 een publieke presentatie zou plaatsvinden op Rotterdam Centraal, maar die kon niet doorgaan vanwege de aangescherpte coronamaatregelen. Om liefhebbers toch tegemoet te komen werd er een videopresentatie gegeven en werden er diverse foto's naar buiten gebracht. Maar na een uitstel kunnen alle liefhebbers dit weekend nu eindelijk genieten van deze spiksplinternieuwe trein.

Openingshandeling

Bij de aftrap van de publiekspresentatie op zaterdag om 10:00 uur zagen de reizigers hoe de 12-jarige treinfan Thomas Bij den Dijk samen met machinist Geert-Jan Buth met het openen van de deuren het startschot gaven in aanwezigheid van waarnemend president-directeur NS Bert Groenewegen en Henri Poupart-Lafarge, CEO van treinfabrikant Alstom. Vanaf dit moment konden alle liefhebbers die zich voor dit tijdvak hadden aangemeld voor het eerst instappen in de nieuwe ICNG-trein.

De presentatie van de ICNG op Rotterdam Centraal. (Rechten: Treinenweb)
De presentatie van de ICNG op Rotterdam Centraal. (Rechten: Treinenweb)
Twee liefhebbers die de trein kwamen bewonderen. (Rechten: Treinenweb)
Twee liefhebbers die de trein kwamen bewonderen. (Rechten: Treinenweb)
De 12-jarige treinfanaat Thomas die de deuren ontgrendelde. (Rechten: NS)
De 12-jarige treinfanaat Thomas die de deuren ontgrendelde. (Rechten: NS)
Bert Groenewegen, waarnemend president-directeur NS en Henri Poupart-Lafarge, CEO van treinfabrikant Alstom die de deuren van de trein openen. (Rechten: NS)
Bert Groenewegen, waarnemend president-directeur NS en Henri Poupart-Lafarge, CEO van treinfabrikant Alstom die de deuren van de trein openen. (Rechten: NS)

Introductie

Er komen 49 stellen met vijf rijtuigen en 30 treinstellen met 8 rijtuigen voor in de binnenlandse dienst en 20 treinstellen met wederom 8 rijtuigen zullen vanaf eind 2024 het nieuwe beeld vormen voor de Intercity Brussel. In totaal moet dit de reiziger ongeveer 33.340 zitplaatsen gaan bieden. Gezien de NS twee decennia geleden als intercity de VIRM dubbeldekstreinen heeft besteld is er ditmaals gekozen voor een enkeldeks uitvoering. Hiermee wil de NS zorgen voor een goede toegankelijkheid voor mindervaliden. Dit is ook een aanbeveling geweest in overleg met consumentenorganisatie Rover.

De stellen zullen naar verwachting vanaf eind 2022 op de HSL tussen Amsterdam - Rotterdam - Breda worden ingezet. Daarna zal de trein deels over de HSL gaan rijden tussen Den Haag - Rotterdam - Eindhoven. In een latere periode zal de ICNG ook over de HSL de IC Brussel tussen Amsterdam, Rotterdam naar Antwerpen en Brussel gaan rijden, en voor later staat ook Rotterdam via Amsterdam Zuid via Zwolle naar Leeuwarden en Groningen op de planning.

Met een extra optie voor de fabricage van nog eens 150 treinstellen, waarvan er momenteel nog 130 mogelijk zijn, zijn er in de toekomst mogelijk nog veel meer trajecten waar een ICNG op te zien kan zijn. Misschien zelfs als twede internationale intercity naar het Duitse Aken. Inmiddels is treinbouwer Alstom al bezig met onderzoek om deze trein te kunnen bouwen.

Lees ook het artikel: De ICNG in aanbouw bij Alstom in Polen

Presentatie mock-up

Viereneenhalf jaar geleden op 3 oktober 2017 werd het ontwerp van de Intercity Nieuwe Generatie gepresenteerd. De onthulling van de toekomstige nieuwe Intercity vond plaats in de voormalige wagenwerkplaats in Amersfoort.  De trein werd hier gepresenteerd als mock-up, een houten bouwsel die een indruk geeft over hoe de trein er van aan de binnen- en buitenkant uit ziet. Het model is gebaseerd op de Alstom Coradia Stream, een compleet nieuw ontwerp met techniek die gebaseerd is op eerdere Alstom Coradia-projecten. De onthulling vond ongeveer tegelijk plaats met later de roll-out van hetzelfde type trein voor in Italië.

Mock-up van de ICNG

De mock-up die een twee halve rijtuigen voorstelde was voorzien van diverse interieuropstellingen van de drie zones waaruit de trein bestaat: Werken, stilte en ontmoeten. Ook de cabine en een toilet mochten niet ontbreken.

De mock-up is voornamelijk gebouwd zodat reizigers, mindervalide reizigers en personeel hun feedback konden geven over hun ervaringen met het reizen met de trein. Zo moeten rolstoelgebruikers niet tegen belemmeringen aanlopen, en moeten machinisten wel alle knoppen goed in handbereik kunnen hebben. Diverse consumentenorganisaties en reizigersgroepen zijn door de NS uitgenodigd om hun ervaringen op te doen en feedback te geven, zodat dit nog voor de bouw van de trein verwerkt kon worden.

Lees ook het artikel: NS presenteert Nieuwe Generatie Intercity (ICNG)

Het interieur

Het zitcomfort speelt een hele belangrijke rol. Daarom zijn reizigers eerder betrokken geweest bij het ontwerp via het Trein Test Team. Dit is een mix van 25 reizigers die de dagelijkse 1,2 miljoen reizigers vertegenwoordigen. Zij hebben stoelen en banken getest en beoordeeld. Ook hebben zij gekeken naar de naar de indeling van de trein in verschillende zones, de kunst en de verdere inrichting van de reizigersruimtes.

Zoals we al eerder noemden zal deze trein voorzien worden van diverse coupe's die specifiek zijn ingericht. De zijn de ontmoetingscoupé, de stiltecoupé en de werkcoupé. Deze komen terug in zowel de eerste als de tweede klas. Ook wordt dit op kunstzinnige wijze aangebracht op de wanden in de trein.

Daarnaast is er ook net als in voorgaande treinen kunst aangebracht om de treinreis aangenamer te maken. Bij de toilet voor mindervaliden is op de halfronde-deur een afbeelding van een gordijn aangebracht, en de binnenkant van de toiletruimte is voorzien van muurstickers met daarop een bosomgeving. Deze decoratie brengt NS aan om het treinbezoek te veraangenamen en om vernielingen door graffiti tegen te gaan.

Verder is de trein voorzien van wifi, reisinformatieschermen en ook mogen stopcontacten met USB-poorten niet ontbreken bij zowel de eerste als de tweede klas. Als extraatje is de verlichting boven het gangpad door treinpersoneel instelbaar in meerdere kleuren, waaronder oranje misschien wel gebruikt kan worden tijdens Koningsdag of een voetbalkampioenschap waaraan Nederland meedoet.

Indeling van de trein

De ICNG-trein zal straks in twee verschillende lengtes op het spoor te zien zijn: een vijfdelige en een achtdelige, waarvan er twee bestellingen zijn. Een voor het binnenland, en een die vanaf 2025 naar Brussel rijdt. Deze is enigzins afwijkend en is voorzien van extra bagageruimte en een extra toilet. De precieze indeling van de trein is helaas nog niet bekend omdat de bouw van deze ICNG nog niet is voltooid, en nog onderhevig zou zijn aan wijzigingen. De NS heeft laten weten dat de Belgische variant ook de nieuwe 'NS flow' als huisstijl zal krijgen die we al eerder op de VIRMm 2/3 en de NS Vectron locomotief zagen.

Vijfdelige ICNG

De vijfdelige treinstellen zijn 110 meter lang en genummerd in de reeks: 3101-3149. Het treinstel heeft de beschikking over 258 zitplaatsen, waarbij er twee toiletten zijn en drie balkons die geschikt zijn voor het stallen van fietsen. Een balkon is geschikt voor rolstoelen waar ook een rolstoeltoegankelijk toilet is aangebracht.

Achtdelige ICNG

De achtdelige treinstellen zijn 165 meter lang en genummerd in de reeks: 3201-3230, waarbij de stellen voor de IC Brussel in de reeks 3301-3320 vallen. Het treinstel heeft de beschikking over 417 zitplaatsen, waarbij er twee toiletten zijn en vier balkons die geschikt zijn voor het stallen van fietsen. Een balkon is geschikt voor rolstoelen waar ook een rolstoeltoegankelijk toilet is aangebracht.

Indeling van de ICNG

Fotogalerij

De ontmoetingszone in de tweede klas. (Foto: NS)
De sofa's in de tweede klasse. (Foto: Treinenweb)
De stoelen hebben een heerlijk zacht comfort. (Foto: Treinenweb)
De tweede klas coupť is blauw. (Foto: Treinenweb)
De eerste klas coupť is rood. (Foto: Treinenweb)
De coupť is voorzien van ruime bagagerekken (Foto: Treinenweb)
Er is plek aan boord voor fietsen. (Foto: Treinenweb)
De eerste klas is voorzien van dubbele (USB-)stopcontacten (Foto: Treinenweb)
Treinliefhebber Thomas die de openinghandeling verrichte. (Foto: Treinenweb)
De stuurtafel van de machinist met veel schermen en minder knopjes. (Foto: Treinenweb )
Er was veel animo tijdens de publieksdagen.
In de eerste klasse zijn de stoelen voorzien van uitklikbare jashaakjes. (Foto: Treinenweb)
De deuren zijn enkelvoudig uitgevoerd om drukdicht te zijn, om drukverschil in tunnels te vermijden. (Foto: NS)
De werkcoupť in de eerste klas. (Foto: NS)
De trein is voorzien van sofa's en ruime bagagerekken. (Foto: NS)
Het rolstoel toegankelijk toilet. (Foto: NS)
De stiltezone in de eerste klas. (Foto: NS)
De tweede klas heeft nu ook ruime tafeltjes om aan te werken. (Foto: NS)
De ontmoetingszone in de tweede klas. (Foto: NS)
De werkzone in de tweede klas. (Foto: NS)
Elke zitplaats is voorzien van een stopcontact en een USB-poort. (Foto: NS)
Er zijn rolstoelplaatsen aanwezig in de coupť. (Foto: NS)
Omdat de trein laagvloers is zijn er schuiftreden voor een drempelloze toegang voor rolstoelen en fietsen. (Foto: NS)
De registratiebalie op Rotterdam Centraal waar de liefhebbers op vertoon van hun ticket een sticker als entreebewijs kregen. (Foto: NS)