Een kijkje bij de SHD in Amersfoort

In het weekend 11 en 12 september vond de jaarlijkse landelijke Open Monumentendag weer plaats. Dit betekent dat veel musea de deuren voor publiek openen. Ook de Stichting Historisch Dieselmaterieel die gevestigd zit bij de voormalige Wagenwerkplaats in Amersfoort deed mee en bood liefhebbers een kijkje in hun collectie en werkzaamheden.

De SHD bestaat sinds 2004 en zet zich in voor het behoud van Nederlands historisch dieselmaterieel op het gebied van spoorvervoer, en met name goederenwagons, rijtuigen en locomotieven uit de periode 1970 tot 1980 die in trek-duw combinatie reden. Tijdens de open dag was het mogelijk om een stukje mee te rijden op hun rangeerlocomotief Sik 334 en een deel van hun materieel te zien en in sommige gevallen te bezoeken. Van binnen waren Plan-E rijtuig die ingebruik is als evenementenrijtuig, de Plan-W te bezoeken. Ook de nieuwe aanwinst voor de organisatie: De locomotief (30)2282 Anneke die jaren lang haar werk bij Strukton heeft geleverd, stond klaar voor het publiek.

In totaal heeft de SHD de beschikking over 23 spoorvoertuigen waarvan we niet uitgebreid op de hele collectie in zullen gaan. Een lijst die constant bijgewerkt wordt is te vinden in De Nederlandse Museummaterieel Database.

Tijdens ons bezoekje aan de stichting hebben we een mooie fotoreportage gemaakt die je hieronder kan bekijken. We hebben alle gefotografeerd wat we konden zien. Een ander mooi object van de stichting was de Plan U 121. Deze stond echter op het NS-terrein en hebben we niet duidelijk in beeld kunnen krijgen. Een foto van deze trein hebben we in de reportage achterwege gelaten.

Fotogalerij

Locomotief Anneke die sinds kort is overgenomen van Strukton. Zij verkeert in goede staat.
De Locomotor Sik 334 waarmee iedereen een ritje kon maken.
Voormalig Strukton-locomotief Anneke (30)2282.
Nog een andere 2200-locomotief.
Een andere Sik die op dit moment opgeknapt wordt door de stichting.
Het Meetrijtuig CTO van de SHD wordt geregeld gebruikt door TU-Delft, Strukton en Eurailscout
Het Plan-E rijtuig die te bezichtigen was.
Het interieur in het Plan E-rijtuig. Niet compleet maar volgens een eigen sfeer ingericht.
Zo kent het rijtuig ook een eigen bar en een ruime gelegenheid voor evenementen
Het Plan-W rijtuig van binnen. Opmerkelijk is de stalen rolwand aan het einde.
De coupť van het Plan-W rijtuig, zowel roken als niet-roken is er nog te vinden.
Het uiterlijk van de Plan-W in Benelux-kleuren.
Ook heeft de stichting de beschikking over enkele oude goederenwagons.
Als laatste was ook een andere Plan-W zichtbaar. Die was niet toegankelijk, maar ook dit rijtuig zal op den duur worden opgeknapt.