Zandvoort is klaar voor de Dutch Grand Prix

Vanaf vrijdag 3 september tot en met 5 september is het dan eindelijk zover: De Dutch Grand Prix vindt weer plaats op Zandvoort. De Formule 1 vindt vindt na 36 jaar weer plaats op Nederlandse bodem en dat betekent dus een flinke toestroom van liefhebbers die met de trein naar Zandvoort aan Zee zullen afreizen waarbij het merendeel Max zullen toejuichen.

De race was eerst in de eerste week van mei vorig jaar gepland. Echter vanwege de coronaperikelen moest de race worden uitgesteld. De FIA, de organisatie achter de Formule 1, heeft uiteindelijk de Nederlandse race verschoven naar de eerste week van september in 2021, en dat moment is nu aangebroken. Niet alleen heel Zandvoort is klaar voor de race maar ook de NS is er klaar voor. Met de gigantische toestroom aan liefhebbers zet het vervoersbedrijf voor het eerst een vijf-minutendienstregeling in. Dit betekent dat er elke vijf minuten een trein op station Zandvoort aankomt en vertrekt. Daarnaast is er ook veel gedaan om de stroom aan mensen in goede banen te leiden.

De dag voordat het evenement van start gaat trokken veel liefhebbers al op pad om te overnachten
De dag voordat het evenement van start gaat trokken veel liefhebbers al op pad om te overnachten.

Dienstregeling

Momenteel rijden er zes treinen per uur tussen Zandvoort en Haarlem en Zandvoort - Amsterdam. Tijdens het driedaagse evenement zal dit uitgebreid worden naar twaalf treinen per uur, wat een verdrievoudiging van het aantal treinen is. Alle treinen zullen vrijdag en in het weekend als Sprinter heen en weer pendelen tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort. Er zal op alle stations gestopt worden met uitzondering van Overveen. Dit station is gedurende het Formule 1 evenement vier keer per uur bereikbaar met een Connexxion-bus vanuit Haarlem.

Alle treinen zullen op volle capaciteit gaan rijden. Volgens de vertrekstaten van Treinposities.nl zullen er steeds twee gekoppelde zesdelige SLT Sprinters worden ingezet. De dienst vergt een behoorlijk aantal treinstellen waardoor de treinenloop in andere delen van het land behoorlijk uitgedund zal zijn. De NS zet alles op alles omdat dit weekend ook andere evenementen plaatsvinden, zoals de Rotterdamse Havendagen die ook veel bezoekers zullen verwachten.

Vanaf vrijdag het het sein op groen voor de vijfminuten-dienstregeling
Vanaf vrijdag het het sein op groen voor de vijfminuten-dienstregeling
Tijdens het evenement zet de NS steeds twee gekoppelde zesdelige SLT Sprinters in
Tijdens het evenement zet de NS twee gekoppelde zesdelige SLT Sprinters in

Maatregelen

Om alles in goede banen te laten verlopen zijn er veel maatregelen genomen. De belangrijkste is 'crowd-control' om de twee stromen aan reizigers in bedwang te kunnen houden. Maar ook zijn er extra instructies aan personeel gegeven, waaronder draaiboeken en werkinstructies vanwege het gebruik van een speciaal evenementenperron. Ook zijn er op het perron extra OV-chipkaart oplaadpunten aangebracht en zal er extra personeel aanwezig zijn om reizigers te woord te staan.

Om problemen op het spoor tegen te gaan zal ProRail extra monteurs klaar hebben staan om direct in te grijpen bij storingen. Ook zullen er op Haarlem wegsleeptreinen klaar staan om eventueel gestrande treinen zo snel mogelijk weg te halen.

Om niets aan het toeval over te laten heeft ProRail besloten om in de nacht van donderdag op vrijdag het spoor extra te controleren en noodlassen toe aan te brengen. De intensieve dienstregeling zou kunnen zorgen voor snellere slijtage aan het spoor, en eventuele schade wil ProRail juist voor zijn. De spoorbeheerder kon niet zeggen of dat ook zou gebeuren als dat niet zou worden gedaan. Wel zijn de werkzaamheden minimaal waarbij er geen sprake is van enige uitloop.

Crowd-control

Twee extra aangebrachte perrons die binnen de NS 'evenementenperrons' genoemd worden moeten op extreem drukke dagen zorgen voor een goede doorstroom van reizigers. De werking is als volgt:

Reizigers die met de trein naar Zandvoort reizen zullen tijdens dit evenement altijd uitstappen op het middenperron. Hier staan duidelijke pijlen en aanwijzingen zodat alle reizigers de weg naar het CM.com-circuit kunnen vinden. Zodra de trein weer leeg is zullen de twee buitenste perrons worden gebruikt om de trein weer te vullen met vertrekkende mensen die Zandvoort willen verlaten. Speciaal hiervoor wordt er 'crowd-control' personeel ingezet. Speciaal voor de machinisten is er een klapbord aan het uiteinde van het spoor aangebracht die duidelijk aangeeft aan welke kant hij de deuren moet ontgrendelen zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan. De perrons zijn zo aangebracht dat er buiten het stations crowd-control kan worden uitgevoerd om de reizigers direct naar het juiste perron te leiden, zonder dat de reizigersstromen van in- en uitgaande reizigers elkaar kruisen.

Uiteraard is de hele organisatie continu op de hoogte over de bezoekersstromen omdat er in tegenstelling tot andere evenementen geen zicht is op de leegloop van het Formule 1 evenement. Als we van het mooiste en beste scenario uitgaan zal Max Verstappen op zondagmiddag de finish gepasseerd hebben en hopelijk ook gehuldigd worden. In dat geval zal rond 17:30 uur een enorme leegloop verwacht worden. Mocht in het slechtste geval, en daar gaan we zeker niet vanuit, Max pech krijgen met zijn auto en de finish niet halen, dan is de kans groot dat de leegloop al eerder zal plaatsvinden.

Kortom... Zandvoort en NS zijn net als Max, klaar voor de start!

Fotogalerij

De NS heeft 90.000 racefans vervoerd tijdens het Dutch Grand Prix evenement (Foto: Treinenweb)
Een van de twee evenementenperrons die gebruikt zullen worden voor instappende reizigers die terugkeren
De verbreedde trap is gedeeld om de loopstromen te scheiden
Aan het einde van het spoor zijn aanduidingsborden voor de machinist aangebracht
De hoofdingang is afgesloten om de reizigersstroom in goede banen te laden leiden
Bij de ingang van het station zijn poortjes aangebracht voor crowd-control
Op het stationsplein kunnen racefans nog een bijpassend Max Verstappen outfit scoren.