Vernieuwing van de GTW's op de Merwedelingelijn

Vanaf december 2018 heeft vervoerder Buzz de GTW-treinstellen van Arriva overgenomen in de concessie Dordrecht, Alblasserwaard en Vijfheerenland (DAV). De stellen rijden op de Merwedelingelijn tussen Geldermalsen en Dordrecht en  hebben de afgelopen periode een metamorfose gehad naar het interieur van de R-net formule.

Bij de overgang naar Qbuzz werd bekend gemaakt dat de stellen uiteindelijk voorzien worden van een rood-grijs R-NET uiterlijk, die in grote delen vergelijkbaar is met de Flirt-treinen van NS die tussen Alphen aan den Rijn en Gouda rijden. Maar niet alleen is het uiterlijk aangepast, maar ook het interieur is aangepast. Zo zijn alle de stoelen vernieuwd en beschikt de trein over stopcontacten met USB-aansluitingen en een vernieuwde wifi.

Van Arriva naar R-net...

Voordat de upgrade van de treinstellen van start ging werden alle treinstellen in de nacht van 8 op 9 december 2018 voorzien van stickers met het logo van Qbuzz dat over het logo van Arriva is geplakt. De vernieuwing van de buitenkant en het interieur is in 2020 begonnen in de werkplaats in Blerick. Als eerste treinstel is in november het treinstel 6351 gedeeltelijk voorzien van nieuwe bestickering. Als gevolg van een tekort aan rijdend materieel werd het treinstel gedeeltelijk in de kleuren van Arriva en van R-net afgeleverd op 12 november 2019 wat zorgde voor een bont uiterlijk. In december 2019 is het treinstel 6350 als eerste treinstel geheel in de kleurstelling van R-net gebracht, waarna in januari 2020 de bonte 6351 aan de beurt was. Op 6 februari 2020 wordt het derde treinstel in de nieuwe kleuren afgeleverd waarna de rest volgde.

Het eerste nieuwe interieur kwam pas later. In oktober 2020 werd er begonnen met de inbouw van het nieuwe interieur in de 6351 waarna er elke maand één tot twee stellen in behandeling werden genomen. In maart 2021 werd treinstel 6357 als laatste gespot waar het interieur ingebouw was. Hiermee is de vernieuwingsbeurt ten einde gekomen. Het enige wat nog rest is het terugplaatsen van de dakschotten die vermoedelijk vanwege roestvorming bij een deel van de stellen afgenomen zijn. We gaan ervan uit dat deze nog terugkomen als daar een goed behandelplan voor is uitgevoerd. De stellen moeten immers nog minimaal 6 jaar meegaan wat nog opgerekt kan worden tot 13 jaar.

De fotoreportage hieronder is op verschillende momenten gemaakt. De foto's van het interieur zijn in januari van dit jaar geschoten, en andere foto's later in dit jaar.

Fotogalerij

De huidige GTW-treinstellen op het traject (Foto: Treinenweb)
Voorlopig is er nog uitstel over de vervanging van de 15 jaar oude treinen op de Merwedelingelijn. (Foto: Treinenweb)
Opmerkelijk is dat de dakschotten missen op het dak van de trein (Foto: Treinenweb)
De nieuwe stoelen bieden een beter zitcomfort (Foto: Copyright Treinenweb/Clayweb)
Het is duidelijk te zien dat de blauwe stoelen plaats hebben gemaakt voor beter comfort (Foto: Copyright Treinenweb/Clayweb)
De vierzits-plek die op de stoelen na niet aangepast is. (Foto: Copyright Treinenweb/Clayweb)
De indeling van de zitplaatsen is niet veranderd. (Foto: Copyright Treinenweb/Clayweb)
Het reisinformatiescherm waar op het logo na niks veranderd is (Foto: Copyright Treinenweb/Clayweb)
Onder de zitplaatsen is een stopcontact met USB-poort aangebracht. (Foto: Copyright Treinenweb/Clayweb)