Prorail: Meer bijna-ongevallen rond het spoor in 2022

Een inmiddels afgesloten NABO bij Oisterwijk. (Foto: Treinenweb)
Een inmiddels afgesloten NABO bij Oisterwijk. (Foto: Treinenweb)

Het aantal bijna-ongevallen op het spoor steeg het afgelopen jaar flink, meldt spoorbeheerder ProRail. De oorzaak komt door mensen die roekeloos het spoor oversteken. In 2021 ontstond daardoor 43 keer bijna een aanrijding. In 2022 maar liefst 95 keer. Wel hebben er bij aangepakte spoorwegovergangen minder ongevallen en minder bijna-aanrijdingen plaatsgevonden.

Het aantal bijna-ongevallen op het spoor nam vorig jaar dus stevig toe. Verrassend genoeg komt die groei door een toename van het aantal bijna-ongevallen op de vrije baan en op stations. Volgensd ProRail gaat het om spoorlopers, mensen die langs het spoor lopen waar ze niks te zoeken hebben.

Overwegen

Het aantal dodelijke ongevallen rond overwegen is teruggelopen tot twee in 2022. In de jaren daarvoor lag dat aantal hoger. ProRail werkt sinds een aantal jaar aan het verminderen van het aantal overwegen. Zeker de niet actief beveiligde overwegen, zogenaamde NABO, staat op een planning om op te heffen. Van de 180 openbare NABO zijn er sinds 2018 al 112 gesloten.

Tussen 2000 en 2010 overleden daarbij jaarlijks gemiddeld ruim 25 mensen. Het dieptepunt was 2003, toen er 39 slachtoffers te betreuren waren. Sindsdien is een flinke daling ingezet. Afgelopen jaar overleden twee personen bij een ongeval op een overweg. Het gemiddelde over de afgelopen vijf jaar is daarmee gedaald tot iets onder de vijf dodelijke slachtoffers per jaar. De ambitie van Prorail blijft om zo veel mogelijk NABO's te verwijderen.

Om de veiligheid te verbeteren heeft ProRail maatregelen genomen met onder meer, camera's langs het spoor, anti-loop matten op bepaalde plekken bij overwegen, hekwerk langs het spoor geplaatst, een educatiepakket voor scholen, proeven met flitspalen bij overwegen en ook worden er overwegen gesaneerd.