Trenitalia tekent bestelling voor levering van bi-modale locomotieven

De locomotieven die Stadler levert aan Italië. Het definitieve ontwerp is nog niet bekend. (Foto: Stadler )
De locomotieven die Stadler levert aan Italië. Het definitieve ontwerp is nog niet bekend. (Foto: Stadler )

Stadler en Trenitalia hebben een raamovereenkomst getekend voor de levering van maximaal 50 EuroLight Dual-locomotieven, waarvan er al de eerste dertien van geleverd worden. De overeenkomst omvat tevens het volledig onderhoud van de locomotieven voor een periode van 10 jaar, die twee keer nog eens met vijf jaar kan worden verlengd.

De Italiaanse spoorwegmaatschappij Trenitalia gunde Stadler de aanbesteding voor een vierjarige raamovereenkomst voor de levering en het onderhoud van bi-modale locomotieven. De nieuwe locomotieven zullen over het hele Italiaanse spoorwegnet worden ingezet voor het slepen van treinen en en trek-duw tractie voor passagierstreinen. De locomotieven bereiken een maximale snelheid van 160 km/u en zijn gebaseerd op het EuroLight 4-assige locomotiefplatform. Ze zijn voorzien voor de spanning van 3kV DC en heeft de beschikking over een dieselmotor. Verder is de locomotief voorzien van het ETCS-beveiligingssysteem met integratie van de B3R2/SCMT/SCC-veiligheidssystemen. Ook is er de mogelijkheid om treinen via een automatische koppeling of een veelgebruikte sleepkoppeling te slepen.

De EuroLight kenmerkt zich door zijn hoge prestatie, lage gewicht en verminderde as-belasting die niet meer dan 20 ton per as zal bedragen, waardoor ze geschikt zijn voor gebruik op zowel hoofdlijnen als secundaire spoorlijnen.

Het ontwerp van de locomotieven voor Trenitalia is nog niet gepresenteerd. De huidige afbeelding zijn een standaard afbeelding van Stadler zelf.