Voorbereiding nieuwe fietsenstalling bij station Dordrecht van start

Het ontwerp van de nieuwe entree die ook een fietsenstalling is. (Foto: ProRail)
Het ontwerp van de nieuwe entree die ook een fietsenstalling is. (Foto: ProRail)

Aan de zuidzijde van station Dordrecht zal de komende maanden gewerkt worden aan een nieuwe entree van het station. Deze zal ook worden voorzien van een fietsenstalling voor ruim 2.000 fietsen, drie keer zoveel al er nu in de huidige stalling past.

Volgens ProRail wordt dit de eerste circulaire fietsenstalling. "De bouwdelen kunnen verplaatst of hergebruikt worden voor andere toepassingen in de toekomst. Bovendien komen er zonnecellen en zonnepanelen op het dak die energie opwekken voor het station.", vertelt regiodirecteur Randstad Zuid, Helga Cuijpers. De fietsenstalling wordt gefinanciëerd door de gemeente Dordrecht, de provincie Zuid-Holland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en in samenwerking met NS.

Nieuwe stalling

Het aantal treinreizigers groeit en er komen steeds meer mensen via het Weizigtpark op de fiets naar station Dordrecht. De huidige fietsenstalling is te klein, oogt rommelig door wild geparkeerde fietsen en voelt in het donker onveilig. De nieuwe stalling moet "meer tot leven komen en toegankelijker worden."

Het ontwerp is van architecten Iris van Huijstee en Paul van der Ree van studioSK. Ingenieursbureau Movares werkte het ontwerp uit. Paul: "De architectuur van een luchtig, open fietspaviljoen past perfect op deze locatie in het park. Het paviljoen straalt een warm welkom uit. Het glazen dak zorgt voor daglicht en wekt tegelijk energie op. De expressieve houten dakspanten versterken de richting van het park naar de treinen en andersom. Bovendien wordt er door de toepassing van de houten bouwdelen CO2 opgeslagen, dat daardoor niet in het milieu komt."

Bouw

De komende maanden wordt er gewerkt aan de voorbereidingen voor de bouw van de entree en de stalling. De bouw zelf zal in de zomer van start gaan. Tijdens de werkzaamheden blijft het station bereikbaar en rijden de treinen volgens dienstregeling. Reizigers op het station zullen via borden op de hoogte worden gehouden van eventuele hinder. Naar verwachting moet de nieuwe stalling en de entree aan het begin van 2024 geopend worden.

Bron: ProRail