NS introduceert vergelijkingsite voor CO2-uitstoot

De NS introduceert een vergelijkingsite voor CO2-uitstoot in het OV en eigen ritten  (Foto: Michael1988)
De NS introduceert een vergelijkingsite voor CO2-uitstoot in het OV en eigen ritten (Foto: Michael1988)

De NS heeft dinsdag de Reisvergelijker geïntroduceerd. Hiermee kunnen reizigers het openbaar vervoer, de auto en de fiets snel vergelijken op CO2-uitstoot, prijs en reistijd. Zo kunnen ze uiteindelijk een keuze maken die voor hen het beste is.

Reizigers die de Reisvergelijker gebruiken vullen de vertrek- en aankomstlocatie in en krijgen direct inzicht in de prijs, CO2-uitstoot en reistijd. De CO2-emissiecijfers zijn aangeleverd door voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal en de kosten voor de auto door het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud).

Duurzaam reizen

Naast inzicht in de CO2 uitstoot geeft de website ook informatie over parkeerkosten en verwachte files. Dit kan voor een eenmalige reis of voor meerdere reizen per week. De Reisvergelijker maakt gebruik van informatie van o.a. NS, 9292, Nibud en Milieu Centraal.

Ivo Steffens, directeur commercie bij NS: "We willen een reiziger meer inzicht geven in CO2-uitstoot en transparant zijn over de prijs. Afhankelijk van jouw reis is de ene keer de auto goedkoper en de andere keer de trein. Voor een retour Utrecht centrum naar Eindhoven centrum zie je bijvoorbeeld dat de trein 4,50 euro goedkoper en sneller is en veel minder CO2-uitstoot kent dan de auto. Maar kijk je naar een retour van Utrecht centrum naar Lisse, dan zie je dat de CO2-uitstoot voor de trein het laagste is, maar dat de auto 4 euro goedkoper en iets sneller is."

"Wat veel mensen nog niet weten is dat de CO2-winst heel groot is, als je de trein pakt in plaats van de auto", zegt Mariken Stolk, expert Duurzame Mobiliteit bij Milieu Centraal. "De Reisvergelijker maakt deze klimaatwinst inzichtelijk. Het is een mooie tool om de bewustwording over de klimaatimpact van een reis bij reizigers te vergroten. De CO2 uitstoot heeft Milieu Centraal per reizigerskilometer berekend. De uitstoot door het opwekken van de stroom voor de trein en het maken en verbranden van de brandstof voor de auto zijn hierin meegenomen. Bij elektrische treinen nemen we ook de uitstoot voor het produceren en plaatsen van windmolens mee in de berekening. Die windmolens zorgen voor de elektriciteit van de trein. Ook als je daar rekening mee houdt, bespaar je veel CO2 door de trein te nemen."

Ook het Nibud die huishoudens voorlichting geeft over budgetten, prijst de Reiswijzer aan. Gabriella Bettonville, strategisch adviseur bij het Nibud: "Niemand wil te veel betalen bij een aankoop en vaak zoeken mensen uren naar wat het goedkoopste product is." Voor de kosten van de auto rekent het Nibud met gemiddelden, die gelden voor het merendeel van Nederland. Bettonville vervolgt: "De prijs is gebaseerd op de variabele kosten van een benzineauto in de compacte klasse van minder dan 10 jaar oud en die ongeveer 10.000 kilometer per jaar rijdt. Bij variabele kosten moet je denken aan brandstof, onderhoud en reparatie en afschrijving. We rekenen met een benzineauto omdat 80% van de automobilisten in Nederland rijdt met een benzineauto. Tot de compacte klasse behoren auto’s als VW Polo, Audi A1 en een Ford Fiesta."

Bettonville benadrukt dat verzekeringen, vaste afschrijvingen en motorrijtuigenbelasting niet zijn meegenomen in het advies.