Stadler gaat Flirt Akku ontwikkelen voor Amerikaanse markt

Een concept-design van de Flirt Akku voor Amerika. (Foto: Stadler)
Een concept-design van de Flirt Akku voor Amerika. (Foto: Stadler)

Stadler heeft een leveringscontract gesloten het Amerikaanse Utah State University (USU), het ASPIRE Engineering Research Center voor de ontwikkeling en het testen van een passagierstrein op batterijen. Hiervoor zal de FLIRT Akku worden ingezet.

Het doel van het project is het ontwikkelen, bouwen en testen van een tweedelig Flirt Akku batterijaangedreven treinstel. Door zijn duurzame batterijaandrijving maakt hij CO2-emissievrij spoorvervoer mogelijk op niet-geëlektrificeerde lijnen. Inmiddels heeft de Zwitserse treinbouwer al ruim 100 batterijtreinen verkocht Duitsland, waaronder in  in de regio's Sleeswijk-Holstein, Rijnland-Palts en Mecklenburg-Vorpommern.

Ontwikkeling voor Amerikaanse markt

In samenwerking met Aspire ontwikkelt Stadler nu een Flirt Akku-model op maat van de Amerikaanse markt. Dit vereist uitgebreid onderzoeks- en ontwikkelingswerk om het voertuig aan te passen aan de Amerikaanse infrastructuur en nationale regelgeving. Terwijl Stadler zich concentreert op het ontwerp en de productie van de trein, werkt Aspire aan de ontwikkeling van de laadinfrastructuur voor het voertuig langs het spoor.

"Met weinig tot geen geëlektrificeerde routes in het Noord-Amerikaanse openbaarvervoersysteem, is een batterijtrein een geweldig emissievrij alternatief voor dieselvoertuigen. Na een contract voor een Flirt op waterstof voor Californië, zijn we nu verheugd om onze batterijoplossing naar de Verenigde Staten te brengen.”, aldus Martin Ritter, CEO van Stadler Amerika.

Wereldrecord hoogte actieradius

Het voertuig heeft een actieradius van ongeveer 100 kilometer. De Flirt Akku heeft 224 kilometer afgelegd in batterijmodus en heeft het wereldrecord voor de langste reis afgelegd door een regionale trein in batterijmodus zonder extra opladen.

Naast de puur elektrische en batterij-elektrische versies maakt Stadler ook een Flirt-model dat op waterstof rijdt: De Flirt H2, deze wordt momenteel ontwikkeld voor de San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA). Hierover is meer te lezen in deze reportage. Het lijkt niet onwaarschijnlijk dat er op termijn ook Europese bestellingen voor deze variant zullen komen.