Stadler behaalt wereldrecord met langste actieradius batterijtrein

Een archieffoto van de Flirt Akku (Foto: Stadler)
Een archieffoto van de Flirt Akku (Foto: Stadler)

Stadler heeft het Guinness Book of Records gehaald met een wereldprestatie. De Zwitserse treinbouwer heeft een batterijtrein laten rijden die een afstand heeft bereikt van 224 kilometer zonder tussentijds op te laden of van voedingsbron te wisselen.

Het record vond plaats op de route van Berlijn-Gesundbrunnen naar Warnemünde. Tijdens de rit werd de reordpoging nog eens beproefd door in de vrieskou te rijden.

Flirt Akku

De Flirt Akku, zoals de batterijtrein heet, is een trein die in 2016 ontwikkeld werd voor
klimaatvriendelijke exploitaties op niet-geëlektrificeerde spoorlijnen. Deze is gebaseerd op het bestaande Flirt-concept. In 2018 werd het voertuig goedgekeurd door de Duitse spoorwegautoriteit en voor het eerst aan het publiek gepresenteerd. Sindsdien heeft de Flirt Akku al 15.000 kilometer gereden in zijn batterijmodus. De trein kan zijn batterijen via de stroomafnemer opladen.

Verkoop Flirt Akku

Stadler heeft de eerste aankoop voor deze treinen in 2019 al met Duitsland getekend voor 55 FLIRT-batterijen die bij de Duitse vervoerder Duitse Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein gaan rijden. In november 2021 weer een bestelling voor 44 railvoertuigen voor DB Regio. Ook doet het Nederlandse Arriva samen met Stadler proeven om een WINK om te bouwen tot de eigenschappen van een Flirt Akku.

Het blijft niet enkel bij batterijtreinen voor milieurvriendelijke alternatieven, want voor de Amerikaanse San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA)
Stadler bouwt ook de eerste FLIRT op waterstof.