Arriva en Stadler doen dit jaar proeven met batterijtrein

Arriva en Stadler doen dit najaar proeven met een omgebouwde WINK
Arriva en Stadler doen dit najaar proeven met een omgebouwde WINK

Spoorvervoerder Arriva en treinbouwer Stadler gaan op drie verschillende trajecten proeven doen met een batterijtrein. Alle trajecten zijn niet-geëlektrificeerd en Arriva en Stadler zullen een omgebouwde WINK-trein inzetten die volledig op een batterij kan rijden.

Volgens SpoorPro zal de WINK-trein dit najaar nog ingezet worden op de trajecten Almelo-Hardenberg en Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Stavoren, en mogelijk ook op de spoorlijn Zevenaar-Doetinchem. De proef wordt uitgevoerd in samenwerking met ProRail en de provincies Overijssel, Gelderland en Friesland.

Batterij-trein

De WINK-trein rijdt sinds april van dit jaar op de Noordelijke Lijnen van Arriva en is bi-modaal en kan zowel op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) rijden als op een klein batterijpakket. Deze combinatie maakt de WINK daarmee energieneutraal. De batterijen voor de trein worden momenteel enkel gebruikt om de remenergie in op te slaan zodat de emissie wordt beperkt bij het accelereren. Tijdens de proef zal de batterij ook gebruikt gaan worden om volledig tractie te leveren, zodat de trein over grote afstanden volledig op de batterij kan rijden.

De trein is op dit moment als voorzien van een stroomafnemer die gebruikt kan worden om de batterij op te laden. Het vermogen is volgens de specificaties van Stadler bijna 750 kW. Voor het terugleveren van de opgewekte energie worden op dit moment twee batterijen gebruikt van 30,5 kWh. Hoogstwaarschijnlijk zal de trein tijdens de proef voorzien worden van zwaardere batterijen.

De keuze is op de WINK gevallen omdat deze al toelating tot het spoor heeft en eenvoudig aan te passen is. Andere treinen, zoals de Flirt Akku waarover Stadler beschikt, of de Mireo van Siemens, zouden een nieuwe toelating moeten krijgen.

Proef

Tijdens de testritten moet er gemeten worden wat de prestaties van de batterijen zijn en wat de actieradius is. Daarnaast zullen er ook testen plaatsvinden hoe de omschakeling van batterij naar dieselmotor of de bovenleiding, en andersom, werkt. Ook zal het stroomverbruik in diverse scenario's worden gemeten.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de resultaten worden toegevoegd aan de ProRail-catalogus van Zero Emissie treinvervoer. De provincie Overijssel heeft vorig jaar maart al een voorverkennend onderzoek opgestart naar de inzet van duurzame treinen. De resultaten zullen aan dit onderzoek worden toegevoegd.