Let op: Mondkapjes in het OV zijn vanaf nu verplicht. Reis alleen als het echt nodig is!

Siemens presenteert eerste Mireo batterij-treinen

Duits staaatsbedrijf Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg (SFBW) heeft 20 Mireo Plus B-treinen besteld bij Siemens. De elektrische tweedelige treinstellen kunnen dankzij hun hybride batterijaandrijving op spoorlijnen rijden waar zowel wel als geen bovenleiding ter beschikking is.

Het contract omvat naast de levering ook het onderhoud van de treinen door Siemens voor een periode van bijna 30 jaar. De levering van de treinen is gepland voor december 2023.

Mireo Plus B

De treinen worden gebouwd in de Siemens Mobility-fabriek in Krefeld, Duitsland. De KfW IPEX Bank financiert de treinen voor Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg (NVBW). De financiering van € 77 miljoen heeft een looptijd van 28 jaar.

"Met deze bestelling investeert de deelstaat Baden-Württemberg in de toekomst van mobiliteit. Onze batterijaangedreven trein Mireo Plus B maakt klimaatvriendelijk, lokaal emissievrij personenvervoer mogelijk en biedt daarmee een duurzaam alternatief voor het gebruik van dieselaangedreven treinen op niet-geëlektrificeerde spoorlijnen. We garanderen de beschikbaarheid van de vloot met ons onderhoud van de treinen gedurende hun hele levenscyclus."zegt Sabrina Soussan, CEO van Siemens Mobility.

De Mireo Plus B heeft een actieradius van ongeveer 80 kilometer op batterijvoeding onder normale omstandigheden. De accu's kunnen worden opgeladen via de bovenleiding terwijl ze rijden. Ook worden ze opgeladen door de remenergie van de trein te gebruiken. Het batterijsysteem is onder de vloer gemonteerd maken gebruik van twee lithium-ionbatterijen met een lange levensduur.

Inzet

De stellen zullen uiteindelijk worden ingezet op de volgende trajecten in Duitsland.

  • Offenburg –Freudenstadt / Hornberg
  • Offenburg - Bad Griesbach
  • Offenburg - Achern
  • Achern - Ottenhöfen en
  • Biberach (Baden) - Oberharmersbach-Riersbach

De vervoerder Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg (SFBW) is verantwoordelijk voor de aanschaf en financiering van treinen die nodig zijn voor het aanbestede netwerk (Network Ortenau-model), namens de staat Baden-Württemberg, die verantwoordelijk is voor het regionale spoorvervoer.

Siemens is verantwoordelijk voor de stroomvoorziening van de geleverde treinstellen, inclusief de aanleg en exploitatie van de benodigde infrastructuur, en garandeert het energieverbruik van de trein tegen vaste prijzen. SFBW is dus eigenaar van de treinen en stelt ze voor de duur van het transportcontract ter beschikking van de spoorbeheerder. SFBW financiert de aankoopprijs van de trein door middel van leningen die gedekt zijn door een garantie van de deelstaat Baden-Württemberg.

Foto: Siemens Mobility
Foto: Siemens Mobility