NS: Contactloos in- en uitchecken is altijd mogelijk, en bied een enkele pas aan

Contactloos in- en uitchecken is altijd mogelijk. (Foto: NS)
Contactloos in- en uitchecken is altijd mogelijk. (Foto: NS)

Betaalvereniging Nederland waarschuwt reizigers in het openbaar vervoer dat ze moeten opletten dat in- en uitchecken met de bankpas altijd mogelijk is, ook al is de functie voor contactloos betalen uitgeschakeld. Hierdoor kunnen ze onbedoeld met de betaalpas inchecken als beide passen tegelijkertijd worden aangeboden.

Gerbrant Corbee van transactiebedrijf Translink meldt tegenover NU.nl dat de pas met het sterkste signaal gescand wordt. "Daardoor kan het voorkomen dat mensen met de ov-chipkaart inchecken en per ongeluk met een bankpas uitchecken." Hierdoor is het mogelijk dat zowel met de OV-chipkaart als de bankpas tegelijkertijd kan worden ingecheckt, en als er niet wordt uitgecheckt met een van deze passen, dan wordt het instaptarief van 4 euro bij streekvervoer, of 20 euro bij de NS, van de bankrekening afgeschreven.

Uitzondering voor in- en uitcheckpaal

"Ook als mensen contactloos betalen op hun bankpas hebben uitgezet, kunnen zij nog steeds in- en uitchecken in het ov", legt Berend Jan Beugel van Betaalvereniging Nederland uit. Een parkeerautomaat, tolpoort of incheckzuil zijn altijd uitgezonderd. Volgens Beugel is dit internationaal afgesproken omdat het voor een vlottere doorstroming zorgt, en omdat er vaak op dergelijke apparaten geen pincode ingetoetst kan worden, wat met regelmaat gevraagd wordt bij betaaltransacties op een pinapparaat bijvoorbeeld een winkel.

Tegenover Nu.nl bevestigt de NS dat het af en toe fout gaat."Reizigers moeten er even aan wennen." Ook gebeurt het geregeld dat mensen hun betaalpas in het hoesje van de mobiele telefoon hebben zitten, waardoor er zowel met de telefoon als de plastic betaalpas wordt ingecheckt. Het advies is daarom om één pas aan te bieden bij het in- en uitchecken. Alle paaltjes en poortjes bij NS zijn inmiddels voorzien van dit advies.

Terugstoren

Mensen die met het contactloos in- en uitchecken de mist in zijn gegaan kunnen eenvoudig het geld teruggestort krijgen. Dit kan via de app en de website van OVpay. Ook kunnen klanten contact opnemen met de klantenservice van de vervoersbedrijven.