ICNG met nieuwe livrei voor Beneluxdienst aangekomen in Nederland

De ICNG-B tijdens aankomst in Bad Bentheim (Foto: Daan van den Brink)
De ICNG-B tijdens aankomst in Bad Bentheim (Foto: Daan van den Brink)

Het eerste ICNG-treinstel voor NS waarvan de buitenkant voorzien is van de nieuwe flow-kleurstelling is zondagmiddag aangekomen on Nederland. De trein zal de komende tijd  gebruikt worden voor test- en toelatingsritten. Uiteindelijk zal deze trein naar verwachting eind 2024 ingezet worden als IC Brussel.

De trein werd afgelopen vrijdag door de NS gepresenteerd, en op zondagavond op 4 december omstreeks 16:00 uur passeerde hij de Nederlandse grens. De trein met het nummer 3303 werd door RailAdventure gesleept naar Amersfoort. De overbrenging bestond uit een aantal wagons die gebruikt worden om te remmen waar tussen het splinternieuwe ICNG-B treinstel meereed. Deze manier van overbrenging is ontstaan na het ongeluk in Dreileben, en sindsdien verplicht in Duitsland.

Sneller naar België

Met deze nieuwe Intercity willen NS en de Belgische NMBS reizigers vanaf 2024 sneller naar België brengen. De reis van Amsterdam naar Brussel duurt nu nog 2 uur en 52 minuten, maar de vervoersbedrijven streven ernaar om de reistijd met een half uur te verkorten door onder meer Breda over te slaan. Hiervoor zal de NMBS een eigen treindienst opzetten met vermoedelijk I-11 rijtuigen die getrokken worden door een Alstom TRAXX3 locomotief.