Finse VF Group bestelt nieuwe FLIRT-treinen bij Stadler

Een designschets van de nieuwe Flirt voor VR Group. (Foto: Stadler / VR Group)
Een designschets van de nieuwe Flirt voor VR Group. (Foto: Stadler / VR Group)

De Finse VR Group en Stadler hebben afgelopen dinsdag een contract getekend voor de levering van 20 FLIRT-treinstellen. Ze zullen ingezet worden in de regio van Helsinki. Het contract omvat de levering van de treinen, reserveonderdelen en opties voor nog eens 50 treinstellen.

De nieuwe treinen zijn bedoeld voor gebruik in regionaal vervoer, bijvoorbeeld rond de hoofdstad Helsinki en in de regio Tampere. Indien nodig kunnen de Flirt-treinstellen in de toekomst ook worden ingezet als intercitytreinen. Volgens de planning zal de eerste Flirt voor het vervoersbedrijf in het voorjaar van 2026 de fabriek van de Zwitserse bouwer uitrollen.

Klimaatbestendig

Net als de vorige 81 Flirt-treinstellen in heel Scandinavië en Estland worden ook deze treinstellen speciaal aangepast aan het Scandinavische klimaat. Tot de uitrusting behoren onder meer grote sneeuwploegen, efficiënte klimaattechniek met vloerverwarming, evenals speciale warmte-isolatie en goed afgesloten tractiecompartimenten ter bescherming van de aandrijftechniek.

"Het voorstel van Stadler beantwoordt aan onze behoeften. Dit is hoe we bij VR Group willen dat treinen er in de toekomst uitzien: energiezuinig, toegankelijk voor iedereen, ruim en comfortabel om in te reizen. We zijn blij dat Stadler onze partner is in onze missie, samen komen voor een beter wereld", zegt Elisa Markula, CEO van VR Group.

Indeling

De treinen met een lengte van vier wagens bieden straks plaats aan 796 passagiers, waarvan 356 zitplaatsen. Ze kunnen een maximale snelheid van 160 kilomter per uur bereiken. Ook hebben de treinen lage geluidsemissies binnen en buiten de treinen en ruime multifunctionele zones voor kinderwagens, rolstoelen, fietsen en bagage. Stadler heeft samengewerkt met een lokaal bureau om ervoor te zorgen dat er een nieuw stijlvol interieur in de treinen komt, die ook modulair is voor het geval dat de trein ooit van indeling verandert.