Alstom presenteert eerste testtrein TGV-M voor de SNCF

De roll-out van het eerste treinstel van de TGV-M. (Foto: Alstom)
De roll-out van het eerste treinstel van de TGV-M. (Foto: Alstom)

De eerste elektrische locomotief en rijtuigen van de nieuwe 115 TGV-M hogesnelheidstreinstellen zijn recentelijk door Alstom voor een deel gepresenteerd. Het gaat om de locomotief van de Avelia Horizon. De trein is bedoeld voor SNCF Voyageurs en zal op korte termijn zijn eerste proefritten gaan rijden op het testcircuit in het Tsjechische Velim.

De Franse SNCF kende Alstom in juli 2018 een raamcontract toe voor maximaal 200 treinstellen. Het heeft tot dusver vaste orders geplaatst voor 100 meerspannings TGV M-stellen voor binnenlandse diensten en 15 vier-spannings treinstellen voor intenationale inzet. De order heeft een totale waarde van 3,5 miljard euro. Drie treinen zijn tot nu toe gebouwd voor de testen die er de komende tijd zullen plaatsvinden. Tot 2031 worden jaarlijks tot 12 stellen geleverd.

Nieuwe treinstellen

De trein zal bestaan ​​uit twee motorrijtuigen die gecombineerd zijn met dubbeldeksrijtuigen. Dankzij hun ontwerp kan de capaciteit voor de passagiers met 20 procent worden verhoogd, waardoor de trein plaats aan maximaal 740 passagiers biedt. Ze zullen worden ingezet op trajecten waar zowel TGV InOui als de low-budget Ouigo-diensten rijden.

De onderhoudskosten zullen in vergelijking met de andere treinstellen met 30 procent dalen. Vanaf de ontwerpfase is al rekening gehouden met een diagnostisch systeem waarmee op afstand de toestand van de trein kan worden bekeken, hierdoor kunnen deze treinen sneller voor onderhoud naar de werkplaats en kan er zelf vooruitgekeken worden om preventief onderhoud uit te voeren.

Presentatie eerste trein

In mei 2021 werd door SNCF en Alstom hebben het carrosserie van de nieuwe TGV-M onthuld. Het ging toen om het motorrijtuig die nog in aanbouw was, maar zich al wel in herkenbare vormen presenteerde. Inmiddels zijn er door spoorliefhebbers al transporten gesignaleerd van de eerste dubbeldeksrijuigen. Tot op heden zijn alle geleverde treinen nog in de standaard witte kleur en zullen later nog voorzien worden van hun livrei.