Deutsche Bahn presenteert ICE3 Neo

Treinbouwer Siemens en de Deutsche Bahn hebben maandag de ICE3 Neo in Berlijn gepresenteerd. De opvolger van de huidige ICE3 zal 320 kilometer per uur kunnen rijden en moet aan het eind van dit jaar in de Duitse reizigersdienst rijden. In de toekomst zal deze trein hoogstwaarschijnlijk ingezet worden tussen Amsterdam en Keulen - Frankfurt.

In totaal worden er 43 nieuwe ICE-treinen geleverd bovenop een eerdere bestelling van 30 stuks. Hiermee beschikt de Deutsche Bahn in 2029 over een snelle vloot van 73 ICE 3 Neo treinstellen en in totaal 450 uit verschillende modellen en generaties. Aan het eind van dit jaar moeten de eerste ICE 3 Neo treinstellen al gaan rijden waarna er tot 2026 al 30 treinstellen geleverd gaan worden.

ICE 3 Neo

De ICE 3 Neo is een doorontwikkeling van de ICE-3. In totaal zal de bestelling zorgen voor nog eens 32.000 zitplaatsen. Hiermee biedt de DB in de toekomst de capaciteit om tegen 2030 de dienstregeling voor de Deutschlandtakt te rijden. Dit programma beschrijft de plannen voor het verbeteren van het regionale en langeafstandsvervoer per spoor in Duitsland.

De ICE 3 Neo is geschikt voor een maximale snelheid van 320 kilometer per uur en biedt 439 zitplaatsen. De trein biedt verder comfort met aangepaste ruiten voor beter telefonisch ontvangst, acht plaatsen voor fietsen, vernieuwde bagagerekken, verlichting die zich aanpast aan het moment van de dag, tablethouders en stopcontacten bij alle zitplaatsen, uitgebreide reisinformatie en een lift voor rolstoelgebruikers.

Richard Lutz, CEO van Deutsche Bahn: "Met de nieuwe ICE creëren we niet alleen meer capaciteit in onze treinen, maar verhogen we ook de kwaliteit en het comfort voor onze reizigers. Onze klanten kunnen zich nu al verheugen op de volgende dienstregelingswijziging in december."

Roland Busch, CEO van Siemens: "Met de nieuwe hogesnelheidstreinen ondersteunen we Deutsche Bahn bij het realiseren van haar visie: meer mensen vervoeren met maximaal comfort, stiptheid en betere service, efficiënt en uiterst duurzaam. Eind dit jaar zetten we de eerste treinen op het spoor. Dit is een recordsnelheid, want op basis van een langdurige, betrouwbare samenwerking met DB vertrouwen we op een beproefd treinperron dat we hebben verrijkt met tal van innovaties voor de reizigers."

Inzet in commerciële dienst

Momenteel rijdt het eerste treinstel met het nummer 8001 zijn test- en toelatingsritten op de Siemens testbaan in Wildenrath. Aan het eind van dit jaar gaat de eerste ICE 3 Neo rijden in de commerciële dienst. De nieuwe treinen rijden in eerste instantie tussen Noordrijn-Westfalen en Zuid-Duitsland op de hogesnelheidslijn en tussen Keulen en de het gebied aan de Rijn. Naar alle verwachting zal de trein straks ook gaan rijden naar Amsterdam, als opvolger van de bestaande ICE 3-M.