Siemens levert 57 nieuwe treinen voor Duitse deelstaat Beieren

DB Regio heeft bij Siemens Mobility een bestelling geplaatst voor 57 nieuwe treinen voor gebruik in de Beierse deelstaat. Het gaat om 51 Desiro HC-treinen die zowel enkel- als dubbeldeks zijn en zes Mireo's voor het Donau-Isar-netwerk.

De 18 vierdelige Desiro HC-treinen zullen vanaf december 2023 in het netwerk Franken-Zuid-Thüringen rijden en 8 zesdelige Desiro HC-treinen in juni 2024. In het Donau-Isar-netwerk zullen de 31 nieuwe treinen in december 2024 in gebruik worden genomen. De zes Mireo's gaan rijden als pendeltrein van en naar de luchthaven van München.

Alle treinen zijn voorzien van airconditioning, stopcontacten, toiletten die ook geschikt zijn voor mindervaliden, wifi, stallingsplakken voor de fiets en reisinformatieschermen.

Concessie Franken-Zuid-Thüringen

De passagiersdienst met de vierdelige Desiro HC is gepland om te beginnen in december 2023.  Bestaande gaten in de huidige dienstregeling worden gedicht en de de reistijden worden korter. Dit geldt in het bijzonder voor de drukbezette route Neurenberg – Erlangen – Bamberg. In de toekomst zullen er de hele dag regionale treinen op deze lijn rijden met een frequentie van een half uur. De regionale lijn Neurenberg – Bamberg – Coburg – Sonneberg via de nieuwe lijn Ebensfeld – Erfurt zal ook twee keer zo vaak rijden. Op die manier wordt de regio Coburg elk uur verbonden met Bamberg, Erlangen en Neurenberg.

De treinen zullen worden gebruikt op de lijnen:

  • RE 20 Neurenberg – Bamberg – Würzburg
  • RE 42 Neurenberg – Bamberg – Lichtenfels – Saalfeld
  • RE 49 Neurenberg – Bamberg – Lichtenfels – Coburg – Sonneberg
  • RB 25 Bamberg – Kronach.

De zesdelige Desiro HC-treinen rijden vanaf juni 2024 op de lijn :

  • RE 19 Neurenberg – Bamberg – Coburg – Erfurt/Sonneberg.

Omdat de RE19 gebruik maakt van de HSL-lijn Berlijn - München moeten de Desiro's voldoen aan speciale eisen, zoals de inbouw van het ERTMS-signaleringssysteem en drukdichte deuren vanwege de vele tunnels op dit traject. De trein zelf zal maximaal 190 km/u gaan rijden.

De zesdelige treinen hebben 634 zitplaatsen, terwijl de vierdelige samengekoppeld 760 zitplaatsen biedt.

Concessie Donau-Isar

In december 2024 zullen de nieuwe dubbeldeks Desiro HC- en de Mireo-treinen ook in de Donau-Isar concessie rijden. De Desiro HC-treinen zijn bestemd voor gebruik op de lijnen:

  • RE 3 München – Landshut – Plattling – Passau
  • RB 33 (München) – Freising – Moosburg – Landshut


De Mireo-treinen zullen worden ingezet op de lijn:

  • RE 22 Munich Airport Terminal – Landshut – Regensburg.

Na de opening van de tweede belangrijkste S-Bahn-lijn in München, zullen de Mireo's gaan rijden om de frequentie van de dienst tussen München en Regensburg of Plattling tijdens de spits te verhogen.

De vierdelige Desiro-HC-treinen hebben 360 zitplaatsen in tweede klas en 20 zitplaatsen in eerste klas. Er kunnen maximaal drie Desiro HC-treinen worden gekoppeld voor meer flexibiliteit en capaciteit. De dubbeldekstreinen zijn drempelvrij en geschikt voor mindervalide reizigers.Er is ook een deuropeningslift voor rolstoelgebruikers om het in- en uitstappen op stations met lagere perrons te vergemakkelijken.

De zes vierdelige Mireo-treinen bieden 250 zitplaatsen in de tweede klas en veertien zitplaatsen in de 1e klas. Ook deze trein is voorzien van een deuropeningslift voor rolstoelgebruikers om het in- en uitstappen op stations met lagere perrons makkelijker te maken. Een groot aantal bagagerekken biedt royale ruimte voor passagiers om hun koffers en andere spullen op te bergen, wat zeker van pas komt voor een pendeldienst naar een luchthaven.

De passagierscapaciteit op het Donau-Isar-netwerk zal ook worden uitgebreid wanneer de nieuwe treinen in gebruik worden genomen. De lijn München – Passau/München – Landshut is een van de belangrijkste forensenroutes in de regio van München. In de toekomst zijn hier tijdens de spits zo'n 300 zitplaatsen per trein meer beschikbaar.