Alstom en Everholts Rail slaan handen ineen voor bouw van Britse waterstoftreinen

Alstom en Everholts Rail gaan tien waterstoftreinen bouwen (Foto: Alstom)
Alstom en Everholts Rail gaan tien waterstoftreinen bouwen (Foto: Alstom)

Treinbouwer Alstom en Eversholt Rail in Groot-Brittannië hebben vrijdag een bekend gemaakt om de eerste vloot waterstoftreinen voor in het Verenigd Koninkrijk te leveren.

De twee bedrijven hebben afgesproken om samen te werken om tien waterstof aangedreven treinstellen te bouwen. De fabricage vindt plaats bij Alstom in het Verenigd Koninkrijk. De treinstellen zijn gebaseerd op het Alstom Aventra-platform, die in Engeland op diverse spoorlijnen rijdt. De definitieve contracten voor de bouw van de vloot wordt begin 2022 getekend. Alstom is geen onbekende partij als het om de bouw van waterstoftreinen gaat. Al eerder hebben ze de Coradia iLint gebouwd die inmiddels in Duitsland ingezet worden. Daarnaast werken ze ook aan een waterstof-variant van de Coradia Stream die in Italië ingezet zal worden.

Nick Crossfield, Alstom’s Managing Director, UK & Ireland zei: "De COP26 herinnert ons eraan hoe urgent de noodzaak is om onze wereld te decarboniseren. De trein is nu al het transportmiddel met de laagste uitstoot, maar het kan nog beter. Ik ben zeer tevreden met deze overeenkomst met onze vrienden van Eversholt Rail, die zal leiden tot de eerste Britse vloot van waterstoftreinen ooit."

Samenwerking

Alstom en Eversholt Rail hebben al eerder samengewerkt aan een waterstofoplossing voor spoorwegmaterieel in Engeland. Beide bedrijven zie dat er een markt voor de Britten openstaat voor de bouw van deze nieuwe treinengenaratie. De brede en diepgaande kennis en ervaring die opgedaan is tijdens het 'Breeze'-project, zijn volgens de bedijven waardevol geweest voor het vormgeven van de productplanning.

Aventra

De Aventra enkeldekstrein is ontwikkeld om aan te sluiten op de eisen van langeafstandstreinen, van metrosystemen met hoge capaciteit tot intercitydiensten. Aventra-treinen zijn ontwikkeld om het snelst, slimst en meest economisch te zijn binnen de moderne spoorwegensector. De treinen zijn modulair, van wagonlengte tot interieurindeling en -ontwerp. Ze kunnen eenvoudig worden aangepast aan andere eisen van de klant, terwijl ze de belangrijkste voordelen, zoals een lichtgewicht carrosserie en lage levenscycluskosten, behouden.