EVB Logistic neemt EuroDual af bij ELP

De EuroDual van ELP voor EVB Logistic (Foto: ELP / EVB Logistic)
De EuroDual van ELP voor EVB Logistic (Foto: ELP / EVB Logistic)

Het Duitse leasebedrijf European Loc Pool (ELP) heeft haar locomotiefvloot van de spoorwegen versterkt met een krachtige EuroDual-locomotief van Stadler. De locomotief wordt verhuurd aan EVB Logistik die met transportondernemingen in het Elbe-Weser gebied al jaren succesvol in het goederenvervoer over heel Duitsland.

De algemeen directeur Christoph Grimm van EVB reageert enthousiast: "Door de EuroDual toe te voegen aan ons locomotiefpark hebben we nog betere mogelijkheden om ons serviceportfolio efficiënt en klantgericht aan te bieden."

Lease

De EuroDual-locomotief is voor lange termijn geleased in full-service leasing. Dit houdt in dat ELP verantwoordelijk is voor onderhouds- en verzekering, evenals de mogelijkheid biedt om het uiterlijk van het geleaste materieel een andere uitstraling te geven die bij de klant past.

Emiel Knarren, Chief Commercial Officer van ELP, was ter plaatse voor de officiële eerste oplevering van de EuroDual. "We zijn erg trots dat EVB-Logistik voor ELP en EuroDual heeft gekozen. We kijken uit naar een lange en goede samenwerking."

EVB investeert systematisch in de vernieuwing van haar locomotiefvloot om met een toekomstgericht en modern wagenpark voor elke klant de juiste locomotief aan te bieden. Met het oog op een hoog rendement wordt bij het wisselen van geëlektrificeerde naar niet-geëlektrificeerde routes een kostbare tractiewissel vermeden. De EuroDual is tenslotte een hybriede trein die zowel elektrisch als diesel-elektrisch kan rijden, wat in bovenleidingsloze havengebieden vaak goed uitkomt.

De EuroDual zal worden doorverhuurd aan EVB's grote klant Schwaiger Holzindustrie. Beide partners werken al lange tijd in vertrouwen samen. Met de ingebruikname van de moderne zesassige EuroDual-locomotief van ELP bewijst EVB Logistik opnieuw haar concurrentiepositie als dienstverlener in het goederenvervoer per spoor.

EuroDual

De focus van ELP ligt op zesassige EuroDual hybride locomotieven met een vermogen tot 2,8 MW diesel, 9 MW elektrisch en 500 kN trekkracht. Alle locomotieven zijn standaard uitgerust met ETCS Baseline 3 voor Level 2. Sinds begin april 2020 rijden de eerste ELP EuroDual-locomotieven op het Duitse spoorwegnet. Ze maken gebruik op geëlektrificeerde en niet-geëlektrificeerde routes mogelijk, evenals last-mile- en rangeermogelijkheden. Alle locomotieven zijn bovendien standaard uitgerust met radiografische afstandsbediening.

Het dubbele aandrijfsysteem zorgt voor een flinke trekkracht die veel tijd kan besparen, en maakt de zesassige locomotief bovendien een stuk duurzamer dan soortgenoten. Momenteel is de locomotief toegelaten in Duitsland. Het is de bedoeling dat in de loop van de komende jaren de EuroDual ook een toelating zal krijgen in Nederland, waarmee de krachtpatser dan medio 2023 ook in te zetten is in Oostenrijk, Nederland, Italië, België en Zwitserland.

ELP