Zweedse AB Transitio bestelt extra KISS-dubbeldekstreinen bij Stadler

De Zweedse vervoerdersorganisaties AB Transitio, Tåg i Bergslagen en de Zwitserse treinbouwer Stadler hebben een contract ondertekend voor de levering van nog eens zeven extra dubbeldeks-treinen.

Stadler heeft in Zweden al 53 treinen van het model KISS verkocht, wat betekent dat er binnenkort 60 Stadler-treinen in het hele land rijden. De treinen zijn ontworpen om de CO2-uitstoot te verminderen en ontwikkeld voor gebruik in barre, winterse Scandinavische klimaat.

Gisteren werd in Stockholm een ​​ondertekeningsceremonie gehouden voor nog zeven extra dubbeldekstreinen, bijgewoond door leidinggevenden van Stadler, de koper AB Transitio en de vervoerder Tåg i Bergslagen.

Passagierscomfort

De zeven dubbeldekstreinen bestaan ​​uit vier rijtuigen en worden aan het eind van 2022 en het begin van 2023 geleverd. Ze zijn voorzien van een ruim, stijlvol en modern comfortabel interieur. Ook is de trein voorzien van brede trappen zodat reizigers gemakkelijk kunnen in- en uitstappen. Daarnaast is er ook meer bagageruimte dan in de andere Zweedse treinen. In elke stoel zijn leeslampjes en twee stopcontacten ingebouwd.

De rijtuigen zijn drukdicht om ongemak voor passagiers te voorkomen bij het reizen door tunnels en zijn geluiddicht. Ook zijn ze voorzien van een uitklapbare hellingbaan om het in- en uitstappen gemakkelijker te maken voor rolstoelgebruikers en mensen met beperkte mobiliteit, bagage of kinderwagens. Er kunnen maximaal vier treinen aan elkaar worden gekoppeld in de dienstregeling.

Koolstofemissies verminderen

Om koolstofemissies te verminderen zijn de zijn rijtuigen gemaakt van aluminium. Hierdoor blijven de treinen relatief licht in gewicht om het energieverbruik te minimaliseren en tegelijkertijd te voldoen aan alle veiligheidseisen, waaronder botsbestendigheid. De treinen beschikken over speciaal remsysteem die een groot deel van de verbruikte energie teruggeeft aan het elektrische remsysteem.

Gebouwd voor strenge winters

Deze treinen zijn ontworpen om te rijden bij temperaturen tot min 40 graden en met 80 cm sneeuw op het spoor. Dat kunnen ze dankzij dubbele vouwbalgen, aangebrachte sneeuwruimers en een vloer- en wandverwarmingssystemen en speciaal aangepaste isolatie. De onderstellen van de treinen zijn ontworpen om bevriezing en de ophoping van sneeuw en ijs te verminderen. Ook de pantograaf is speciaal aangepast om geen problemen te krijgen met ijzel op de bovenleiding, waarbij de trein geen contact met de bovenleiding kan maken.

Bestelling

De eerste bestelling voor KISS-dubbeldekkers voor Zweden was in 2016 voor 33 stuks. In 2018 en 2020 volgden er nog meer waarmee het aantal uitkwam op 53 stuks. In totaal rijden er 420 DOSTO-treinen in elf landen, waaronder Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland en Luxemburg.