Personeelsgebrek ProRail blijft zorgen voor treinuitval

De treinstoring van afgelopen donderdag werd veroorzaakt door de overschakeling naar een backup-systeem (Foto: Treinenweb)
De treinstoring van afgelopen donderdag werd veroorzaakt door de overschakeling naar een backup-systeem (Foto: Treinenweb)

Voor de tweede keer in deze week was er sprake van treinuitval vanwege tekort aan treinverkeersleiding. Vanaf gisteravond 23:00 tot vanmorgen 07:00 uur reden er tussen Utrecht Centraal - Arnhem Centraal, Ede Wageningen-Barneveld Zuid en Utrecht Centraal - Rhenen geen treinen.

Afgelopen woensdag reden er ook vanwege personeelsgebrek geen treinen. Toen vielen er rond Amersfoort en Utrecht ook diverse treinen uit.

Werkzaamheden uitgesteld

Op een deel van het traject waar vannacht geen treinen reden, zouden werkzaamheden plaatsvinden. Die konden niet doorgaan en zijn doorgeschoven naar vandaag. Dit houdt in dat er tussen 09.30 uur en 13.45 uur geen treinen rijden tussen Driebergen-Zeist en Veenendaal Centrum. Er worden bussen ingezet. NS en ProRail adviseren om eerst een reisplanner te raadplegen voor je op reis gaat

Personeelstekort

De spoorbeheerder heeft al sinds een jaar regelmatig last van personeelsgebrek omdat ze niet ruim in het personeel zitten. Het tekort aan personeel komt ook vaak in combinatie met medewerkers die in afwachting van een coronatest vanwege milde klachten niet aan het werk kunnen. Ook dit jaar zijn al diverse malen trajecten stil gelegd vanwege personeelsgebrek.

Maatregelen

Tegenwoordig brengt ProRail op landelijke basis intern in kaart waar een mogelijk tekort aan personeel dreigt, zodat dit met personeel van verkeersleidingsposten waar de bezetting wel goed is zoveel mogelijk kan worden opvangen. Helaas is dit niet altijd mogelijk, omdat een treinverkeersleider specialistische kennis moet hebben van het spoortraject dat hij of zij "bedient", en geen lange werktijden mag maken.

In oktober vorig jaar gaf ProRail aan dat ze onderzoek deden naar de inzet van gepensioneerden en treinverkeersleiders die inmiddels elders in de organisatie werken weer op een verkeersleidingspost kunnen werken. Een ingebruikname van een flexpool zou ook een oplossing zijn, meldde ProRail toen.

Verkeersleidingsposten

Nederland kent treinverkeersleidingsposten in Groningen, Zwolle, Utrecht, Arnhem, Eindhoven, Maastricht, Roosendaal, Rotterdam, Zwijndrecht, Den Haag, Alkmaar en Amsterdam van waaruit treinverkeersleiders er dag en nacht voor zorgen dat treinen veilig en zoveel mogelijk volgens 'het spoorboekje' kunnen rijden.