Rail Innovators Group bestelt hybride rangeerlocomotieven bij CRRC

De nieuwe hybride locomotief van CRRC die gebruikt zal worden door Rail Force One (Foto: Port of Rotterdam)
De nieuwe hybride locomotief van CRRC die gebruikt zal worden door Rail Force One (Foto: Port of Rotterdam)

Rail Innovators Group is in 2018 samen met Chinese treinfabrikant CRRC een gezamenlijke ontwikkelingsovereenkomst gestart met als doel de diesel rangeerlocomotieven in de Rotterdamse haven te vervangen. Nu de deal rond is, kan de productie van de nieuwe locomotieven van start gaan.

De is de eerste trein van het uit China afkomstige CRRC die voor Nederland besteld wordt. De emissievrije locomotief is geschikt om onder meerdere netspanningen te rijden en is uitgerust met batterijen met hoge capaciteit en een slim systeem voor het terugvoeren van remenergie via de bovenleiding. met behulp van de batterijen kan de locomotief op niet-geëlektrificeerde spoorlijnen de eerste en laatste kilometers rangeren. Zo is dieseltractie niet meer nodig waardoor emissies en geluidsoverlast worden verminderd. RIG investeerde in de eerste locomotieven en verwacht dat spoorwegonderneming Rail Force One deze in 2024 in de Rotterdamse haven in gebruik neemt.

Julian Remie, CEO Rail Innovators Group is zeer verheugd dat CRRC de uitdaging aanging om zo'n innovatieve locomotief te ontwerpen, gebouwd volgens de specificaties van RIG. "CRRC is de grootste locomotieffabrikant ter wereld en heeft een bewezen staat van dienst in batterij- en hybridetechnologie. We hebben veel vertrouwen in hun knowhow en competentie om dit tot een succes te maken. Door gebruik te maken van CRRC zero-emission technologie en deze aan te drijven met groene elektriciteit, investeren we om de koploper te worden in milieuvriendelijke spoorwegactiviteiten met zero-emissie, end-to-end."

Volgens Chen Qiang, Managing Director CRRC Europe, is het tijd om dit project met RIG te starten en innovatieve en emissievrije hybride locomotieven te leveren voor de haven van Rotterdam. "Onze locomotieven zijn ontworpen in lijn met het doel om CO2-neutraliteit te bereiken en bieden spoorwegexploitanten en vervoersknooppunten een groen en energiezuinig alternatief voor traditionele diesellocomotieven. We hopen dat we met de levering van deze locomotieven een bijdrage kunnen leveren aan de doelstelling van RIG en het Havenbedrijf Rotterdam om een ​​toekomst zonder uitstoot te bereiken."