Donderdag minder treinen rondom Utrecht vanwege personeelstekort ProRail

Een van de verkeersleidingsposten van Prorail (Foto: Treinenweb)
Een van de verkeersleidingsposten van Prorail (Foto: Treinenweb)

Als gevolg van personeelstekort op de verkeersleidingspost in Utrecht zullen er morgen tussen 07.00 uur en 15.00 uur beperkt minder treinen rijden op de trajecten Amsterdam - Amersfoort en Utrecht- Amersfoort. Dit heeft ProRail bekend gemaakt op Twitter.

Op het traject tussen Utrecht en Amersfoort rijden vier in plaats van zes intercity’s per uur. De stoptrein blijft daar ook rijden. Tussen Amsterdam en Amersfoort rijden geen intercity’s. De stoptrein rijdt wel en ook mag er gebruik gemaakt worden van de IC naar Berlijn. het advies is om de reisplanner voor gebruik te raadplegen.

Personeelstekort

De spoorbeheerder heeft al sinds een jaar regelmatig last van personeelsgebrek omdat ze niet ruim in het personeel zitten. Het tekort aan personeel komt ook vaak in combinatie met medewerkers die in afwachting van een coronatest vanwege milde klachten niet aan het werk kunnen.

Maatregelen

Tegenwoordig brengt ProRail op landelijke basis intern in kaart brengen waar een mogelijk tekort aan personeel dreigt, zodat dit met personeel van verkeersleidingsposten waar de bezetting wel goed is zoveel mogelijk kan worden opvangen. Helaas is dit niet altijd mogelijk, omdat een treinverkeersleider specialistische kennis moet hebben van het spoortraject dat hij of zij "bedient", en geen lange werktijden mag maken.

In oktober gaf ProRail aan dat ze onderzoek deden naar de inzet van gepensioneerden en treinverkeersleiders die inmiddels elders in de organisatie werken weer op een verkeersleidingspost kunnen werken. Een ingebruikname van een flexpool zou ook een oplossing zijn, meldde ProRail toen.

Verkeersleidingsposten

Nederland kent treinverkeersleidingsposten in Groningen, Zwolle, Utrecht, Arnhem, Eindhoven, Maastricht, Roosendaal, Rotterdam, Zwijndrecht, Den Haag, Alkmaar en Amsterdam van waaruit treinverkeersleiders er dag en nacht voor zorgen dat treinen veilig en zoveel mogelijk volgens 'het spoorboekje' kunnen rijden.