Prorail investeert in nieuwe zendmasten voor betere mobiele dekking

Een zendmast voor mobiele communicatie (Foto: PXhere)
Een zendmast voor mobiele communicatie (Foto: PXhere)

ProRail laat het landelijke mobiele netwerk op en rond het spoor verbeteren. Met deze stap moet er nieuwe en betere technologie mogelijk gemaakt worden voor zowel treinreizigers als de operationele taken van ProRail en vervoerders.

De spoorbeheerder werkt voor de uitrol van het verbeterde mobiele netwerk samen met telecommunicatie infrastructuur provider Cellnex. De stap is voor ProRail een belangrijke fase om het ERTMS-signaliseringssysteem uit te kunnen rollen. Daarmee passen er veel meer treinen op het spoor, die ook sneller kunnen gaan rijden. Op die manier worden reistijden verkort is er plaats voor meer reizigers in de trein.

Arjen Boersma, Chief Information Officer bij ProRail: "Het aantal treinreizigers in Nederland neemt de komende twintig jaar met zeker 30 procent toe. Dat betekent ook dat meer mensen in de trein mobiel bereik en internet nodig hebben. Met deze stap slaan we dus twee vliegen in een klap: enerzijds creëren we een belangrijke voorwaarde voor het laten rijden van meer treinen, en anderzijds helpt het telecomproviders en vervoerders om te zorgen dat die mensen in de trein straks allemaal nog beter mobiel bereik hebben."

5G voor nieuwe technieken

Nederland kent vier grote providers die eigen infrastructuur hebben voor mobiele verbindingen. Dit zijn T-Mobile, Vodafone en KPN. De vierde is ProRail die voor eigen toepassingen op 400 antennemasten  een GSM-R netwerk heeft opgezet. Dit netwerk wordt gebruikt voor de communicatie tussen treinen onderling en de verkeersleiding. Ook de dataverbinding met vrijwel alle reisinformatieborden op de perrons gaat via dit netwerk.

Naast GSM-R wil ProRail ook het snelle 5G gaan inzetten voor nieuwe toepassingen. Welke dit zijn heeft de spoorbeheerder niet bekend gemaakt, maar al eerder schreven wij dat deze technologie in het buitenland gebruikt werd voor proeven met op afstand bestuurde treinen, en vervanging van het huidige GSM-R communicatiesysteem door FRMCS die naar verwachting vanaf 2025 in Europa wordt uitgerold.

Tachtig nieuwe masten

Het contract met Cellnex houdt in dat deze partij de komende twee jaar tachtig masten neerzet op spoorgrond die zij van ProRail pacht. Volgens het contract mag Cellnex de masten ook aan andere partijen verhuren wat een win-winsituatie is voor andere providers, waarbij ook reizigers profijt zullen hebben van een betere mobile dekking in de trein. ProRail bespaart hiermee 30 procent aan investerings- en beheerkosten wat neerkomt op vele tientallen miljoenen euro's aan gemeenschapsgeld.