Station Hollandsche Rading is het eerste circulaire station

Vanaf vandaag kan station Hollandsche Rading zich rekenen tot het eerste circulaire station. De afgelopen weken heeft ProRail de perrons vernieuwd en daarbij gebruikt gemaakt van circulaire techniek waarbij er veel materialen gerecycled zijn.

De werkzaamheden aan het station vonden plaats om de perronhoogte aan te passen, zodat mensen zonder hoogteverschil in de trein kunnen instappen. Ook de hellingbanen op het station zijn aangepast en is de toegang vanaf het voorplein naar perron 1 sterk verbeterd.

Duurzaam

Bij de vernieuwing van het perron is gebruik gemaakt van circulaire onderdelen. Hierbij zijn de keerwanden langs het spoor en de tegels van het perron grotendeels duurzaam doordat ze voor een groot deel gerecycled zijn. Dit jaar zal de spoorbeheerder nog zeventien andere stations aanpakken, en de komende vier jaar zullen er jaarlijks vijftien stations worden aangepakt. ProRail zegt dat ze voor dit jaar al 124.000 kilograam aan CO2 uitstoot kunnen besparen door het gebruik van de duurzame tegels.

De verduurzaming van tegels en keerwanden op de stations is onstaan vanuit een akkoord welke Prorail in 2018 met diverse ministeries tekende. Hiermee spant ProRail zich in om de CO2-uitstoot van beton in 2030 met 49 procent te reduceren.