Historische locomotief ingezet voor sneeuwvrij maken van Betuweroute

De inzet van de 2205 van de SHD op de Betuweroute (Foto: Remco Gloudemans)
De inzet van de 2205 van de SHD op de Betuweroute (Foto: Remco Gloudemans)

Vanaf afgelopen zondag heeft de winter gezorgd voor een flink pak sneeuw. Niet alleen de sporen van de NS en de regionale lijnen zijn door het winterweer getroffen, maar ook op de Betuweroute was er sprake van sneeuwduinen en vastgevroren wissels waardoor er haast goederentreinen konden rijden. Om de ergste hinder weg te nemen heeft een nostalgische locomotief het spoor vrijgemaakt.

Op dinsdagochtend heeft de Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD) een nostalgische diesellocomotief ingezet. De 2205 uit de 2200-serie, die vroeger ook voor NS vrachttreinen reed, werd voorzien van een sneeuwruimer om de goederencorridor weer sneeuwvrij te maken. De trein kon zijn werk uitvoeren met twee rode zwaailichten op het dak waarbij met een snelheid van 40 kilometer per uur in oostelijke richting over het spoor reed. "In eerste instantie op Lage Zwaluwe maar later bijgesteld richting A15 tracé.", vertelt een medewerker van de SHD tegenover Treinenweb.

Sneeuwschuivers

De laatste inzet van sneeuwschuif-locomotieven dateert volgens hem vermoedelijk tot eind in de jaren '90. Toen de NS in de vroegere jaren ook het spooronderhoud uitvoerde hadden ze ook diverse sneeuwruimers ter beschikking die ze op dit type locomotief, of een modernere 6400-loc konden bevestigen. Deze ruimers zijn vele jaren geleden bij het spoorwegbedrijf weggesaneerd.

"De schuiver is origineel voor 2200 ontworpen maar past ook op een 6400, daarvoor heeft elke loc een paar gaten in de bufferbalk zitten. Ons exemplaar was gestationeerd in Leeuwarden en werd na overbodig bevonden te zijn, opgenomen in de collectie van SHD en door ons in de afgelopen jaren hersteld." vervolgt de medewerker.

Stichting Historisch Dieselmaterieel

De Stichting Historisch Dieselmaterieel heeft "het bevorderen van het behoud van Nederlands historisch dieselmaterieel op het gebied van spoorvervoer" als doel. In hun collectie bevinden zich enkele klassieke locomotieven uit de serie 2200 en meerdere rijtuigen van het type Plan E.

De 2205 wordt geregeld door de stichting als werkpaard ingezet voor diverse klusjes op het spoor. Zo heeft de gele locomotief in december vorig jaar de NS nog geassisteerd met rangeerklussen, en werd deze in de zomer van dat jaar ingezet om tijdens spoorwerkzaamheden tussen Leeuwarden en Buitenpost een ballasttrein te trekken.

Voor de komende periode zal het nostalgische werkpaard een wisseling van de draaistellen krijgen waarbij deze gewisseld worden door een totaal vernieuwd setje. Hiermee zal de 2205 ook de komende jaren kunnen genieten van inzet op het spoor.