Ook Belgische Spoorwegen vermindert aantal loketten

Het NMBS-loket in Harelbeke (Foto: Wester)
Het NMBS-loket in Harelbeke (Foto: Wester)

Niet alleen in Nederland zijn er plannen om het aantal loketten te verminderen, maar ook buurland België wil het aantal bemenste verkooppunten terugbrengen. Bij de Belgische spoorwegen zijn 44 stations genomineerd om de kaartverkoop te beëindigen. Op 91 stations kunnen Belgische reizigers straks nog wel een kaartje kopen.

Het gaat vooral om kleine stations waar de loketten verdwijnen. De meeste plaatsen zullen veel Nederlanders niet eens kennen, zoals in Heide, Diksmuide en Binche. De bekende grote Belgische stations blijven hun loketten houden.

In sommige stations zouden de loketbedienden 60 tot 90 procent van hun tijd geen klanten hebben. Daarom zullen die loketten gesloten worden, en al op korte termijn. Vanaf 1 maart breekt er een overgangsperiode aan. Tot het einde van het jaar zullen de loketten twee of drie dagen per week open blijven en zullen stewards beschikbaar zijn om reizigers te helpen bij de kaartautomaat.

Minder tickets verkocht via loketten

De afgelopen jaren zijn de Belgische loketten, net als de Nederlandse, steeds minder gebruikt. In 2015 werd nog meer dan de helft van de tickets via een loket gekocht, in 2020 nam dit volgens de NMBS af naar ongeveer 20%.

De loketten die het minst worden gebruikt worden gesloten. Ze zijn samen verantwoordelijk voor slechts 6% van alle transacties. De NMBS wijst erop dat het land in vergelijking met buurlanden nog steeds relatief veel loketten overhoudt. De NMBS zal straks in 16% van de stations in België een loket hebben, in Frankrijk is dat percentage volgens de NMBS 13%, in Duitsland 6% en in Nederland straks 4%.

Overgangsperiode

Voor de stations waar de loketten verdwijnen is een overgangsperiode gepland: van 1 maart tot het einde van het jaar. In die periode zullen de loketten nog twee of drie dagen per week open zijn en stewards zullen reizigers helpen bij de kaartjesautomaten. De hulp voor personen met beperkte mobiliteit zal behouden blijven in de stations die dit aanbieden, zegt de NMBS nog.

Overigens is de sluiting van de loketten nog allerminst definitief rond, de Belgische minister voor Mobiliteit heeft de NMBS terug gevloten, schrijft Het Nieuwsblad. Concreet moet de NMBS eerst in gesprek gaan met de betrokken lokale overheden en andere belanghebbenden. Daarnaast mogen er geen stationsloketten worden gesloten waarvoor geen gebruiksovereenkomst is gesloten met een andere openbare dienst, een vereniging of een commerciële exploitant, omdat er altijd menselijke aanwezigheid moet zijn.

Loketten

Naast de 44 stations de straks geen loket meer zullen hebben, zullen op de overgebleven stations de openingstijden aangepast worden. Om precies te zijn zullen de loketten bij 37 van de 91 stations korter open blijven. Op het Belgische alternatieve nieuwsmedium De Wereld van Morgen wordt het nieuws uiterst kritisch becommentarieerd. De site vindt dat de meerwaarde van een loket wordt onderschat.

In Nederland gaan de plannen veel verder dan in België. Waar België 91 verkooppunten wil overhouden, wil NS slechts 15 loketten openhouden. In België worden met name kleine plaatsen gedupeerd maar in Nederland zullen ook grote plaatsen als Groningen, Zwolle en Amersfoort zonder loket komen.

Bron: Treinreiziger